Genel Bilgi
| Birim | DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ |
| DİŞ HEKİMLİĞİ PR. | |
| Kod | DEN225 |
| Ad | Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (16 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Diş hekimliği alanındaki bilimsel araştırmaların tasarımı-yapımı-yazımı aşamalarına ilişkin temel kuramsal bilgileri aktarmak; kanıta dayalı diş hekimliğini tanıtmak; bir diş hekimliği araştırmasını uygulamalı olarak deneyimlemesine rehberlik etmek.
Dersin İçeriği
Bilim-araştırma-metodolojiye ilişkin kuramsal bilgiler, biyomedikal araştırmaların özellikleri, türleri, yapım aşamaları, biyomedikal literatürün analizi, kanıta dayalı diş hekimliği.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 28. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık, 2020. Funda Kadıoğlu, Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları Ders Notları, 2022.
Notlar
Araştırma etiği ile ilgili sinema filmleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Diş hekimliğindeki bilimsel araştırmalar ve araştırma yöntemleri hakkında bilgi edinir |
| ÖÇ02 | Literatürdeki diş hekimliği araştırmalarının türlerini tanır ve kanıt değerini tayin eder |
| ÖÇ03 | Bir bilimsel araştırmayı planlar ve etik kurallara uygun olarak yürütür |
| ÖÇ04 | Bir bilimsel araştırmanın verilerini işler ve araştırma çıktılarını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 3 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 4 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları benimser. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Terimler ve Kavramlar, Bilim, Bilimsel Bilgi, Bilimsel Yöntem, Araştırma, Araştırmanın Türleri, Araştırma Metodolojisi | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Tıp ve Diş Hekimliği Öğrencilerinin Bir Bilimsel Araştırma Yapmalarının Önemi | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 3 | Bilimler Hiyerarşisi (temel bilimler, klinik bilimler, sosyal bilimler) | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Bilim Tarihinin Köşe Taşları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | İnsan Üzerinde Yapılan Biyomedikal Araştırmaların Özellikleri | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Gözlemsel ve Deneysel Araştırmalar | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Bir Biyomedikal Araştırmanın Aşamaları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Araştırma ve Yayın Etiği | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 9 | Film Gösterimi: Henrietta Lacks'in Ölümsüz Yaşamı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 10 | Yanıtını Merak Ettiğiniz Bir Araştırma Sorusu Hazırlayın | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 11 | Araştırma Sorunuzun Yanıtını Bulmak İçin Bir Proje Planlayın | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 12 | Araştırma Projenizin Türünü Belirleyin. Temel Bilim mi, Klinik mi, Alan Çalışması | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 13 | Araştırma Projeniz İçin Literatürden Derlenen Kanıta Dayalı Bilgiler | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 14 | Araştırma Projenizi Yürütebilmek İçin Alınması Gereken Resmi İzinler | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 15 | Araştırma Projelerinizin Sunumları | Sunum için hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 16 | Sınav | Kaynaklardan çalışma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||