Genel Bilgi
Kod | BL216 |
Ad | Bitki Anatomisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALİL ÇAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HALİL ÇAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bitkilerin temel anatomik yapınısını hücre, doku ve organ bazında tanıtmak, ve bitki grupları arasındaki temel farklılıkları belirlemektir.
Dersin İçeriği
Hücre, organizma, ontogenez ve endosimbiyozis kuramları, Hücre anatomisi, hücre çeperi, primer ve sekonder çeperler, Hücre çeperi kalınlaşmaları, Geçit tipleri, Hücreler arası boşluklar, Meristemlerin sitolojik özellikleri, kökenlerine ve bitkilerde bulundukları yere göre sınıflandırılması, Sekonder kalınlaşmada kambiyum ve periskl dokularının fonksiyonları, Daimi (ergin, sürekli) dokular, Örtü veya dermal sistem, epidermis hücrelerinin yapısı ve fonksiyonları, Stomaların şekil, yapı ve bitkilerdeki fonksiyonları, Trikomlar (Salgı tüyleri ve Salgı özelliği olmayan tüyler), Lentisellerin (kovucuklar) yapısı ve görevleri, Temel doku (parankima sistemi, özdek doku) sisteminin yapı ve fonksiyonları, Temel parankima hücrelerinin işlevlerine göre sınıflandırılması, Mekaniksel sistem (destek sağlayıcı dokular), Absorpsiyon sistemi (emilimde iş gören oluşum ve dokular); Kök,, gövde, yaprak, çiçek, meyve ve tohumların anatomik yapısı ve özellikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Candan, F., ve Çalı, İ.Ö., 2011. Bitki Anatomisi ve Uygulamaları Kitabı
Notlar
Satıl,F. BİTKİ ANATOMİSİ VE MORFOLOJİSİ (DERS NOTLARI), Nadir yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki anatomisinin temel kavramlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Bitkilerin hücre, doku ve organları arasında ilişki kurar. |
ÖÇ03 | Bitki Anatomisi kapsamındaki konuları güncel yaşama uyarlar. |
ÖÇ04 | Genel botanik, Bitki biyolojisi ve Bitki fizyolojisi konularına ait yaklaşımları Bitki Anatomisi konuları ile ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Farklı bitki gruplarını anatomik olarak inceler. |
ÖÇ06 | Farklı habitatlara adaptasyonlarına göre, bitkileri anatomik yönden yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki yapısı; bitki kısımlarının gelişmesi, bitkilerin iç yapılarının düzenlenmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Hücre çeperi; Çeper tabakalarının sınıflandırılması, çeperin kimyasal bileşeni | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Meristemler ve sınıflandırılması; yaprakların ve dallanmanın kökeni, reprodüktif gövde ve kök ucu. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Vasküler kambiyum ve bitkideki yeri, kökeni ve yaşam süresi. Kambiyumdaki mevsimsel değişiklikler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Epidermis ve bitkideki yeri, kökeni ve yaşam süresi, epidermden meydana gelen yapılar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Parenkima, kollenkima, sklerankima, bitkideki yerleri, kökeni ve yaşam süresi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Ksilem, floem; bitkideki yeri, kökeni ve yaşam süresi, angiosperm ve gymnosperm odunu ve floemi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Salgı sistemi, İç ve dış salgı sistemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Periderm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Kök ve özellikler,i bitki tiplerine göre değişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Gövde ve özellikleri, bitki tiplerine göre değişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Yaprak ve özellikleri, bitki tiplerine göre değişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Çiçek, meyve ve tohum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Genel bir tekrar ve uygulama sınavı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 27 | 27 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |