Genel Bilgi
Kod | TT232 |
Ad | Dokuma Tasarımı 2 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin dokuma tasarımında kullanılan renk ve örgü efektlerini öğrenerek dokuma yüzey araştırmaları yapması sağlanır. Çizgi, piye de pul , kazayağı örgüleri kullanılarak belirli bir temaya bağlı olarak tasarım yapılır. Renk ve örgü efektleri kullanılarak belirli bir amaca uygun kumaş dokuma uygulamaları ve tasarım süreci kavranır.
Dersin İçeriği
Renk ve örgü efektlerinin anlatımı ile birlikte öğrencilerin belirledikleri temalara bağlı olarak eskiz yapmaları sağlanır. Eskiz hazırlama aşamasının ardından malzeme, sıklık, tahar-armür gibi teknik faktörler belirlenir ve dokuma uygulamaları sağlanır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur. Ancak Kumaş Yapı bilgisi dersini almamış/dersinden başarısız olmuş öğrenci bu dersten başarı göstermekte zorluk çeker.
Kaynaklar
Kumaş Yapı Bilgisi, Bahattin Şeber Dokuma Tekniği ve Sanatı, Güngör Başer, İzmir, 2004
Notlar
İlgili makaleler, İlgili internet kaynakları, tekstil fuar ve sergileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belirli bir temaya bağlı kalarak hikaye panosu hazırlar. |
ÖÇ02 | Çeşitli renklendirme yöntemleri ile oluşturduğu renk ve örgü efektlerini dokumaya uyarlar. |
ÖÇ03 | Tek katlı kumaş yapıları ile dokuma tasarımı yapar ve uygular. |
ÖÇ04 | Tasarım sürecini ve tasarımlarını savunur. |
ÖÇ05 | örgü, tahar ve armür kavramlarını dokuma yaparak anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | renk örgü efektleri hakkında genel bilgiler | renk örgü efektleri hakkında genel bilgilerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | ödev kontrolü, renk-örgü efekti örnekleri | 10 renk-örgü efekti tasarımı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
3 | tema belirleme | tema araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | tema araştırmaları ve hikaye panolarının incelenmesi | tema için görsel toplama ve renk seçimi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
5 | eskiz tasarımı | malzeme araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | eskiz seçimi ve dokuma uygulamaları 1 | malzeme araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | dokuma uygulamaları 2 | dokuma denemeleri | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
8 | Ara Sınav | sunum paftası hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | belirli bir amaca yönelik tek katlı kumaş tasarımı | uygulanacak tasarımın çözümlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | tema araştırması, hikaye panosu değerlendirmeleri 1 | tema araştırması,bilgisayar destekli tasarım programında hikaye panosu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | tema araştırması, hikaye panosu değerlendirmeleri 2 | tema araştırması,bilgisayar destekli tasarım programında hikaye panosu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | renk skalası belirleme, eskiz hazırlama | çeşitli renklendirme yöntemleri ile eskiz çizimi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | dokuma için eskiz seçimi | çeşitli renklendirme yöntemleri ile eskiz çizimi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | tek katlı dokuma uygulamaları | malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | dokuma uygulamaları 3 | teknik parametrelerin tespiti | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | proje sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | proje sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |