Genel Bilgi
Kod | TTS403 |
Ad | Sanat Eleştirisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sanat eleştirisinin niçini ve gerekliliği, sanat eleştirmenlerinin görevleri, araştırıcı sanat eleştirisi yöntemleri ve eleştiri evreleri ve eleştiride sorgulama stratejileri.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında sanat eleştirisi nedir, eleştiri çeşitleri nelerdir, eleştiride hangi yöntemler uygulanır, bir sanat yapıtına nasıl bakılır ve anlamlandırılır, değerlendirme ölçütleri nelerdir, sanat eleştirisi nasıl başlamış ve tarihsel süreç içinde nasıl gelişmiştir, eleştirel iletişim nasıl kurulur, dünya sanatından ve Türk sanatından eleştiri örnekleri, Sanat eleştirisinin tanımı ve tarihçesi, anlam ve önemi, sanat eleştirisi kuramları, özgün kuram geliştirme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
BOYDAŞ, N. 2007. Sanat Eleştrisine Giriş. İstanbul. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. ISBN:9789756859629.
Notlar
MÜLAYIM, S. 1994. Sanata Giriş. İstanbul. Bilim Teknik Yayınları. ISBN: 540-032-x., BATUR, E. 2003. Modernizmin Serüveni, İstanbul. YKY., POOKE,G; G. WHİTHAM. 2012. Sanatı Anlamak. Çev: T. Göbekçin. İstanbul. Optimist Yayınları. ISBN:978 605 4538 57 7
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat eleştirisinin yan alanlarını ve tarihçesini inceler. |
ÖÇ02 | Sanat eleştirisinde kullanılması gereken yöntemleri ve eleştiri çeşitlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Sanat eserleri üzerinden sanat eleştirisine dair çözümlemeler yapar. |
ÖÇ04 | Bilinen görme biçimlerinden yeni eleştirel ve yaratıcı düşünceler kurar. |
ÖÇ05 | Sanatın anlam ve gayesini, sanat gereksinimini ve gerekliliğini bilir |
ÖÇ06 | Sanat alanlarında niteliği bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat Eleştirisi Nedir | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. (Bakınız: Sanatın Boyutları S: 64.) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
2 | Sanat Eleştrisi Yöntemleri nelerdir | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
3 | Sanatta Eleştri: Tarihsel Eleştiri, Sosyolojik Eleştiri, Marksist Eleştiri; | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
4 | Eleştiri, Sanat eleştirisinin amaçları, Eleştiri çeşitleri: Basın Eleştirisi, Pedagojik Eleştiri, Akademik Eleştiri, Popüler Eleştiri | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
5 | Sanat Eleştrisi Yöntemi - Tanımlama, Analiz, Yorumlama, Estetik Yargı | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
6 | Sanat Eleştrisi yazıları hazırlarken dikkat edilmesi gereken unsurlar. Sanat eleştirisinde terminoloji ve dil kullanımı | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Sanat Eleştrisi Yöntemi ve bir Akademik Eleştri Örneği : Manet in Kırda Öğle Yemeği adlı eserinın eleştrisi | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma, eser incelemesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | VİZE SINAVI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları)1 | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. eser incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) 2 | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. eser incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Müze ve/ veya Galeri Ziyareti | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma, eser incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) 3 | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma, eser incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) 4 | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma, eser incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) 5 | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma, eser incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) 6 | Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | FİNAL SINAVI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | FİNAL SINAVI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |