Genel Bilgi
Kod | HKU417 |
Ad | İslam Aile Hukuku |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | AYBARS PAMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
AYBARS PAMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders İslam hukukunun toplumun temel yapıtaşı olan aile ile ilgili hükümleri hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmayı ve bu doğrultuda esas olarak evlilik ve evliliğin sona ermesi konularını ayrıntılı olarak ele almayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
İslam evlilik ve boşanma hukuku
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Halil Cin, Ahmed Akgündüz, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul, 2011. Ahmet Yaman, İslam Aile Hukuku, İstanbul, 2015. İbrahim Acar, İslam Aile Hukuku, Bursa, 2014. Halil Cin, İslam ve Osmanlı Hukukunda Evlenme, Konya, 1988.
Notlar
1-Cessâs, Ahkâmü’l-Kur’ân, Beyrut, tsz. 2- Kurtubi, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân, Mısır, 1987 3-İbnu’l-Arabi, Ahkâmü’l- Kur’ân, Beyrut, 1988 4- İbn Hazm, el- Muhallâ, Kahire tsz. 5-İbn Kudame, el-Muğnî (Şerhu’l-Kebîr ile birlikte), Beyrut1972 6-İbn Rüşd, Bidâyetü’l-Müctehid ve Nihâyetü’l-Muktesid, İstanbul,1985 7-Nevevî, el-Mecmû’ Şerhu’l-Mühezzeb, tsz 8-Şirbini, Muğni’l-Muhtâc, Mısır, 1958 9-Mevsıli, el- İhtiyâr li Ta’lîli’l-Muhtâr, İstanbul, tsz, 10-Merginani, el-Hidaye Şerhu Şerhu Bidayeti’l-Mübtedi, İstanbul, 1986 11-Ayni, el- Binâye fi Şerhi’l-Hidâye, Beyrut, 1990 12- Ansay, Sabri Şakir, Eski Aile Hukukumuza Bir Nazar, Ankara, 1952 13-Aktan, Hamza, İslâm Aile Hukukunda Boşanma ve Yorumu, Erzurum, 1982 14-Ebu Zehra Muhammed, el-Ahvâlü’ş-Şahsiyye, Kahire tsz 15-Muhammed Muhyiddin Abdulhamid, el-Ahvâlü’ş-Şahsiyye fi’ş- Şeriati’l- İslâmiyye, Beyrut 1984 16-Acar, H.İbrahim, İslam Hukukunda Evliliğin Sona Ermesi, Erzurum 2000 17-Acar, H.İbrahim, “Poligami Konusunda Bazı Mülahazalar”, EKEV Akademi Dergisi, Ankara, 1998, C.1, S.2 18-Acar, H.İbrahim, “Evlenme Engeli Olarak Din Farkı”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Erzurum, 2002, S.17, s. 27-52 19-Acar, H.İbrahim, “İslam Hukuku Açısından Nişanlanma”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.23, Erzurum, 2005 20- Acar, H.İbrahim, “İslam Hukuku Açısından Evlat Edinme ve Hz. Peygamber'in Zeynep'le Evliliği”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, S.7, Konya, 2006 21-Acar, H.İbrahim, “İslâm Hukukunda Evlenme Ehliyeti Bakımından Küçüklerin Evlendirilmesi Problemi”, Dini Araştırmalar, Ankara, 2003, C.6, S. 16.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile ve evlilik kurumları hakkında genel bilgi sahibi olmak ve dünya üzerindeki bellibaşlı hukuk sistemlerinin bu kavramlara verdiği önemi kavramak |
ÖÇ02 | İslam Aile hukuku ile günümüz Aile hukuku kuralları arasında karşılaştırma yapabilmek |
ÖÇ03 | İslam Aile hukukunda evlilik ve evliliğin sona ermesine dair hüküm ve sonuçları öğrenmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak aile ve evlilik kavramları - Çeşitli hukuk sistemlerinde evlilik kurumu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Nişanlanma Hüküm ve Sonuçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Evlenmenin Kurucu Unsurları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Evlenmenin Geçerlilik, Yürürlülük ve Lüzum Şartları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Geçici ve Sürekli Evlenme Engelleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Evlenmenin Butlanı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Evliliğin Şahsi Hüküm ve Sonuçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Evliliğin Mali Hüküm ve Sonuçları Mehir ve Nafaka | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İslam Aile Hukuku ve Evliliğin Sona Ermesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Talak Çeşitleri, Hüküm ve Sonuçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Karşılıklı Anlaşma ile Evliliğin Sona Ermesi (Muhalaa) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Mahkeme Kararı ile Evliliğin Sona Ermesi (Tefrik) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Evliliğin Sona Ermesinin Hukuki Sonuçları: İddet - Hıdane Hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İslam Aile Hukuku Hükümlerinin Osmanlı Devletindeki Uygulamaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |