Genel Bilgi
Kod | ECF238 |
Ad | Farmasötik Botanik II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Farmasötik Botanik veya Farmakobotanik, Eczacılık Botaniği, Botanik Biliminin uygulamalı bir koludur. Bu ders kapsamında, ilaç etken maddesi taşıyan tıbbi bitkiler ve bunların çeşitli organlarından elde edilen droglar, kapsadıkları etken maddelerle, kullanıldığı yerler hakkında bilgi verilir. Tıbbi bitkilerin sınıflandırılması yani sistematiği, bilimsel olarak adlandırılması ve bitki teşhisi; damarlı bitkiler başta olmak üzere çeşitli bitki gruplarındaki tıbbi bitkilerin, evrimsel açıdan sistematik bir biçimde sıralanması; zehirli ve ekonomik bitkilerin tanıtılması; Türkiye florası ve bitki biyoçeşitliliği; Türkiye'nin doğal ve tıbbi bitkilerinin tanıtılması ve tıbbi bitkiler ile ilgili yenilikler, Farmasötik Botaniğin dersinin amaçları arasında yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Türkiye florası ve bitki sistematiği. Farmasötik Botaniki n tanımı ve eczacılıktaki önemi, genel kavramlar. Bitkilerin ve drogların adlandırılması ve sınıflandırılması, bitki ve drogların biyolojik aktif bileşikleri. Aşı, serum ve antibiyotik üretiminde kullanılan kriptogam bitkiler ve sınıflandırma. Bacteriophyta, Cyanophyta, Phycophyta, Mycophyta, Likenler, Bryophyta, Pteridophyta, Spermatophyta; Gymnospermae ve Angiospermae; Monokotil ve Dikotil bitkilerin özellikleri, karşılaştırılması. Eczacılık bakımından önemli familyalar, bitkiler, drogları, etken maddeleri, etki ve kullanılışları. Türkiye tıbbi bitkilerinin yayılışı ve kullanılışları. Herbaryum, herbaryum materyali oluşturma, herbaryumun eczacılık bakımından önemi
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Farmasötik Botanik Ders Kitabı
Notlar
Farmasötik Botanik Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eczacılık açısından önemli olan ülkemizde ve dünyada yetişen bitki familyalarını ve bu familyadaki tıbbi bitki türlerini, yayılışları, drogları, etken maddeleri, etki ve kullanılışları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Bitki teşhisinin önemi, teşhiste kullanılan temel kavramları, yöntemleri ve literatürleri öğrenir |
ÖÇ03 | Bitki sistematiğini öğrenir. |
ÖÇ04 | Bitki familyaları, cinsleri ve türleri hakkında bilgi öğrenmiş olur. |
ÖÇ05 | Doğadan bitki toplama, Herbaryum materyali oluşturma, herbaryumun önemi ve kullanım amaçları hakkında fikir edinmiş olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmasötik Botanik Tanımı, Farmasötik botaniğin tarihçesi, çalışma alanları, tıbbi bitkilerle ilgili temel kavramlar ve terminoloji, | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Casuarinaceae, Piperaceae, Salicaceae, Juglandaceae, Corylaceae, Betulaceae, Fagaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Fagaceae, Moraceae, Cannabinaceae, Urticaceae, Loranthaceae, Aristolochiaceae, Rafllesiaceae, Polygonaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Chenopodiaceae, Caryophyllaceae, Ranunculaceae, Berberidaceae, Menispermaceae, Magnoliaceae, Myristicaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Monimiaceae, Lauraceae,Papaveracea, Fumariaceae, Capparaceae, Brassicaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Sarraceniaceae, Nepenthaceae, Droseraceae, Hamamelidaceae, Platanaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Derssunumu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Rosaceae, Mimosaceae, Caesalpiniaceae, Papillionaceae, Geraniaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Linaceae, Erythroxylaceae, Zygophyllaceae, Rutaceae, Simaroubaceae, Burseraceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Polygonaceae, Euphorbiaceae, Buxaceae, Anacardiaceae, Aquifoliaceae, Salvadoraceae, Aceraceae,Hippocastanaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Sapindaceae, Rhamnaceae, Vitaceae, Tiliaceae, Malvaceae, Bombacaceae, Sterculiaceae, Actinidiaceae, Theaceae, Dipterocarpaceae, Violaceae, Flacourtiaceae, Passifloraceae, Caricaceae, Datiscaceae, Cataceae, Thymelaceae, Eleagnaceae, Lythraceae, Punicaceae, Combretaceae, Myrtaceae, Araliaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Sapindaceae, Rhamnaceae, Vitaceae, Tiliaceae, Malvaceae, Bombacaceae, Sterculiaceae, Actinidiaceae, Theaceae, Dipterocarpaceae, Violaceae, Flacourtiaceae, Passifloraceae, | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Apiaceae, Cornaceae, Ericaceae, Primulaceae, Sapotaceae, Ebenaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Oleaceae, Loganiaceae, Gentianaceae, Apocynaceae, Asclepiadaceae, Convolvulaceae, Boraginaceae, Verbenaceae, Lamiaceae, Solanaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Scrophulariaceae, Pedaliaceae, Plantaginaceae, Rubiaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Caprifoliaceae, Valerianaceae, Dipsacaceae, Cucurbitaceae, Lobeliaceae, Asteraceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |