Genel Bilgi
Kod | MIM137 |
Ad | Mimari Proje I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 6-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
İrfan Gökçe ÖZER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Mimarlık eğitimindeki mimari proje derslerinin başlangıcı olan Mimari Proje 1 dersinin amacı; öğrenciye Mimari Temel Kavramları, Temel Tasarım İlke ve öğelerinin Mimari Projedeki denkliğini, kente ve kampüse mekansal deneyimlerle oryantasyon, Mimarın Profesyonel Kimliği Hakkında Genel değerlendirmeleri, Mekan-Kentsel Mekan ve İç Mekan hakkında temel kavramları Eskiz, Anlatım, Gösterim, Tartışma, Soru-Cevap, Proje Geliştirme, Tasarım Geliştirme, Uygulama-Alıştırma, Gözlem, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Saha Gezisi, Takım/Grup Çalışması ile aktarmaktır.
Dersin İçeriği
Mimarlık eğitimindeki mimari proje derslerinin başlangıcı olarak temel düzeyde içeriksel tanıtım , kente ve kampüse mekansal deneyimlerle oryantasyon, ve Mimari Temel Kavramlar, Temel Tasarım İlke ve öğelerinin Mimari Projedeki denkliği, , Mimarın Profesyonel Kimliği Hakkında Genel değerlendirmeler, Mekan-Kentsel Mekan ve İç Mekan hakkında temel kavramlar
Dersin Ön Koşulu
Proje derslerinin ilki olduğu için ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
MATTHEW FREDERİCK, MİMARLIK OKULUNDA ÖĞRENDİĞİM 101 ŞEY, YEM YAYINLARI, 2016 LELAND M.ROTH, MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2014 VITRUVIUS, MİMARLIK ÜZERİNE ON KİTAP, ŞEVKİ VANLI MİMARLIK VAKFI, 2015 HAVVA ALKAN BALA, MİMARLIK ÖĞRENCİSİ MİSİN, 2020
Notlar
Teknik geziler, videolar, akran öğrenmesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimarlık mesleğine ait kavramlarla tanışır |
ÖÇ02 | soyutlamayı ve bağlam içinde çalışmayı öğrenir |
ÖÇ03 | mekan kavramı ile tanışır |
ÖÇ04 | ergonomik ve antropometrik ölçüler ile mekan kurgulamayı öğrenir |
ÖÇ05 | atölye ortamı ile tanışır, ekip çalışmasını ve mimari teknik geziyi deneyimler |
ÖÇ06 | kenti deneyimlerken mimarlık eğitiminin kazanımlarını örtüştürmeyi öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | tanışma | Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mimarlık bölüm oryantasyon birinci sınıf ders modül içerik tanıtımı | Föy 1: Kampüs içinde özel bir noktayı bulma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Mimar kimdir? Eskiz nedir? | Adana kent müzesinde serbest çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Soyutlama nedir? Az neden çoktur? | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çizgi, düzlem mimarlık ilişkisi mekan nedir? | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Mimaride hacim mekanda deneyim | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | 1. Jüri | Jüri Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
8 | Ara Sınav | Eskiz Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
9 | Ergonomi ve antropometrik boyutlar | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | İnsan gereksinimleri ve mekan | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | 2. Jüri | Jüri Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
12 | İşlev mekân ilişkisi mekan ölçek ilişkisi | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Proje Grup çalışması Tasarım senaryosu | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Planlar | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Plan, kesit | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Plan kesit cepheler | Eskiz Teslim | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Eskiz Teslim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,08 | ||
AKTS | 8 AKTS |