Genel Bilgi
Kod | TLZ213 |
Ad | Dokuma Hazırlık Teknolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PINAR DURU BAYKAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. PINAR DURU BAYKAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dokuma öncesi atkı ve çözgü ipliklerini uygun şekilde hazırlama teknikleri hakkında temel bilgileri kazandırmak ve gerekli hesaplamaları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Dokuma Hazırlık İşlemleri ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar. Dokuma Hazırlık İşlem Çeşitleri. Bobinleme İşlemi ve Makineleri. Sarım Şekilleri. Katlama. Büküm. Çözgü Hazırlama İşlemi ve Makinaları. Seri ve Konik Çözgü Hazırlama. Haşıllama Teknolojisi ve Makinaları. Haşıl Türleri ve Özellikleri. Tahar. Atkı ipliğinin Hazırlanması
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
1-ŞENOL, F., Dokuma Hazırlık Esasları, Ege Üniversitesi 2-ADANUR, S., Handbook of Weaving, Technomic Publishing Company Inc., 2001, USA. 3-KALLİ, F., Dokuma Teknolojisi-I, Mapsan, 1986. 4.EREN, R., Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, 2009, Bursa. 5-Dokuma İhzarın Dokuma ve Kumaş Kalitesine Etkileri, SAGEM yayın no:115,1990,Bursa 6-Ders notları ve ilgili makaleler
Notlar
Ders notları ve referans kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dokuma verimliliği ve kumaş kalitesi için yapılması gerekli olan dokuma hazırlık işlemleri hakkında temel bilgileri öğrenir. |
ÖÇ02 | Dokuma öncesi gerekli hesaplamaları yaparak, hazırlık işlemlerini planlama becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | Dokumadaki hataların hangilerinin dokuma hazırlık işlemlerinden kaynaklandığını tespit edebilme yeteneği kazanır. |
ÖÇ04 | Dokuma hazırlık makinalarının çalışma prensiplerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dokuma hakkında genel bilgiler,dokuma hazırlık işlemlerinin sınıflandırılması ve genel bilgiler | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Bobinleme işleminin amacı,bobinleme makinalarının sınıflandırılması ve makinaların çalışma prensiplerinin tanıtılması | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Bobinleme makinalarında yer alan ünitelerin tanıtılması,görevleri ve çalışmaprensipleri hakkında bilgiler | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Bobin türleri hakkında genel bilgiler, bobin seçimi, bobin sarım türlerinin sınıflandırılması,bobinleme makinasında üretim hesabı | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Katlama-büküm prosesleri ve makinaları, bobin boyama hakkında genel bilgiler | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Çözgü hazırlama işleminin tanımı,amacı ve türleri;düz çözgü hazırlama tekniği vemakinaları,düz çözgü hazırlama ile ilgili hesaplamalar,örnek problemle | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Konik çözgü hazırlama tekniği ve makinaları,konik çözgü hazırlama ile ilgili hesaplamalar,örnek problemler | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders Notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Haşıllamanın tanımı, amacı, haşıl makinasının bölümleri, çalışma prensibi | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Haşıl maddelerinin sınıflandırılması,özellikleri ve kullanım yerleri,haşıl yardımcı maddeleri ve haşıl çözeltileri hakkında genel bilgiler | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Haşıllamada kullanılan terimler, tanımları | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Tahar işleminin tanımı, amacı, tahar raporlarının çıkartılması | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Tahar işleminin tekniği, el taharı ve makina taharı | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Düğümleme işlemi, atkı aktarma işlemi | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Bölüm dokuma ve desen laboratuvarlarının gezilmesi | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |