Genel Bilgi
Kod | TLZ206 |
Ad | Dinamik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ABDURRAHMAN TELLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ABDURRAHMAN TELLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders içerisinde hedeflenen amaç; mekaniğin temel ilkelerinin öğretilmesi , fiziksel olayların matematiksel modellenmesi, çözümlenmesi ve sonuçların elde edilmesi, elde edilen sonuçların tasarıma yönlendirilmesidir.
Dersin İçeriği
Maddesel noktaların kinematiği, Maddesel noktaların kinetiği, Newton Kanunları, İş ve Enerji Prensibi. İmpuls ve Momentum Yöntemi, Rijit Cismin Hareketi.
Dersin Ön Koşulu
Ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mühendisler için vektör mekaniği / Ferdinand P. Beer, E. Russell Johnston ; çev. Gizem Tercüme. İstanbul : Beta, 2004.
Notlar
Pala, Yaşar. Mühendislik mekaniği: Dinamik: Matlab Destekli. Nobel Yayın, 2014. ISBN: 978-605-133-249-9
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mekaniğin dinamik ile ilgili temel kavramlarının tekniğe uygulanışını öğrenebilme ve ilgili meslek derslerine hazır hale gelme |
ÖÇ02 | Tekstil endüstrisindeki teknik problemlerin çözümünde fizik bilimini kullanma becerisi edinme. |
ÖÇ03 | Maddesel noktaların doğrusal hareketini kavrayabilme |
ÖÇ04 | Maddesel noktaların eğrisel hareketini kavrayabilme |
ÖÇ05 | Maddesel noktaların kinetiğinde iş ve enerjiyi kavrayabilme |
ÖÇ06 | Maddesel noktaların kinetiğinde impuls ve momentumu kavrayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dinamiğe giriş, maddesel noktaların doğrusal hareketi, yer, hız, ivme, maddesel noktanın hareketinin belirtilmesi | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Düzgün doğrusal hareket, düzgün değişen doğrusal hareket, çok sayıda maddesel noktanın hareketi, bağıl hareket | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Maddesel noktaların eğrisel hareketi, yer vektörü, hız ve ivme, hız ve ivmenin dik bileşenleri, teğetsel ve normal bileşenler | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Maddesel noktaların kinetiği, kuvvet, kütle, ivme, Newtonun ikinci hareket kanunu, birim sistemleri | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Hareket denklemleri, dinamik denge, dalambert ilkesi | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İş ve enerji, bir kuvvetin işi, maddesel noktanın kinetik enerjisi, iş ve enerji ilkesi | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İş ve enerji ilkesinin uygulamaları, potansiyel enerji, enerjinin korunumu,güç ve verim | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders Notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İmpuls ve momentum, doğrusal impuls-momentum ilkesi, doğrusal momentumun korunumu | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Açısal impuls-momentum ilkesi, açısal momentumun korunumu | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Çarpışma, doğru merkezsel çarpışma, eğik merkezsel çarpışma | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Rijit cisimlerin kinematiği, ötelenme, sabit bir eksen etrafında dönme, genel düzlemsel hareket | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Düzlemsel harekette mutlak ve bağıl hız, ani dönme merkezi, mutlak ve bağıl ivme | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Rijit cisimlerin kinetiği, iş ve enerji ilkesi, kinetik enerji, güç, rijit bir cisim için impuls ve momentum ilkesi, açısal impuls-momentum ilkesi | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Konu tekrarı | Ders Notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |