Genel Bilgi
Kod | MIM156 |
Ad | Bina Bilgisi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mimari süreclerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama. İnsan işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi. İç mekan ve tefriş elemanları tasarlayabilme becerisi kazandırma.
Dersin İçeriği
Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri;mimarlıkta kullanılan kavramlar,mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma),insan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi,kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav,İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları,,planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri;tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi,tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav,konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri,,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Jones, J. C., The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London. Bechtel, R. B., An Introduction, Environment and Behavior, Thousand Oaks, Sage. Boulding, Kenneth E., The Image. Ann Arbor: University of Michigan Press. Hillier, B. ve Hanson, J., The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge.Hillier, B., Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture, Cambridge University Press, Cambridge.Kaplan, Cognitive Maps in Perception and Thought. In R. Downs Stea Eds, Image and Environment: Cognitive Mappings and Spatial Behavior. Chicago: Adline.
Notlar
Jones, J. C., The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London. Bechtel, R. B., An Introduction, Environment and Behavior, Thousand Oaks, Sage. Boulding, Kenneth E., The Image. Ann Arbor: University of Michigan Press. Hillier, B. ve Hanson, J., The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge.Hillier, B., Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture, Cambridge University Press, Cambridge.Kaplan, Cognitive Maps in Perception and Thought. In R. Downs Stea Eds, Image and Environment: Cognitive Mappings and Spatial Behavior. Chicago: Adline.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretir. |
ÖÇ02 | İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklar ve değerlendirme yapar. |
ÖÇ03 | Mimari tasarımın aşamaları, mekanı kavrama ve oluşturulmasındaki temel ögeleri tanımlar ve yorumlar. |
ÖÇ04 | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde eder, değerlendirir, kayıt yapar ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri; | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Mimarlıkta kullanılan kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İnsan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri; | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yıl sonu sınavı | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |