MIM339 Şehircilik Projesi

3 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM339
Ad Şehircilik Projesi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)
Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)
Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Şehir planlama yaklaşımlarının ve şehir bileşenlerinin (imar uygulamaları, ulaşım, yoğunluk, konut alanları, çalışma alanları, dinlenme ve hizmet alanları, kentsel imaj noktaları ve çok işlevlilik v.b.) değişik ölçek ve kapsamlarda kentsel tasarım ve şehircilik proje önerileriyle ele alınması.

Dersin İçeriği

İmar uygulamaları, arazi analizi (fiziksel tespitler, anketler), Lynch analizi, SWOT analizi, kentsel standartlar, nüfus yoğunluğuna göre planlama, proje geliştirme

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.

Notlar

AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kentsel tasarım, kentsel gelişme ve iyileştirme hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve kentsel tasarım projesi hazırlar
ÖÇ02 Küçük ölçekte kent planlama, uygulama ve denetim yapabilir, yürürlükteki resmi düzenlemeleri açıklama yetkinliğine sahip olur
ÖÇ03 Kentsel ölçekte tasarlama yaklaşımlarını öğrenir ve değişik ölçek ve kapsamlarda kentsel tasarım ve şehircilik proje önerileri hazırlayabilme ve sunabilme becerisi kazanır
ÖÇ04 Hareketli ve duran araç trafiği problemlerinin çözümü ve otopark tasarlama konusunda beceri kazanır
ÖÇ05 İmar planlarını okuyabilme (ölçek, lejant ve çizim tekniği), imar mevzuatını kavrama ve yorumlayabilme yetkinliği ve becerisi kazanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kentsel ölçekte tasarım İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Veri toplama teknikleri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Alan çalışması tanıtımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Alan çalışması - fiziksel analizler Altlık haritaları hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
5 Alan çalışması - sosyal analizler Altlık haritaları hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
6 Verilerin değerlendirilmesi-sorun tespiti Verilerin haritaya işlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
7 1/2000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme Proje hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Problem Çözme
8 Ara Sınav İlgili okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 1/2000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-2 Proje hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Problem Çözme
10 1. Ara Teslim 1:2000 Proje hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
11 1/1000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-1 Proje hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 1/1000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-2 Proje hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma
13 1/1000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-3 Proje hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
14 2. Ara Teslim 1/1000 ölçekli Proje Proje hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
15 1/200 ölçekli Otopark tasarımı Proje tasarımı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje teslimi Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje teslimi Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 11:10