Information
Code | MIM339 |
Name | Urban Design Project |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 2-2 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN |
Course Instructor |
Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
(A Group)
(Ins. in Charge)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (A Group) (Asst. Ins.) Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Group) (Asst. Ins.) Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ (A Group) (Asst. Ins.) |
Course Goal / Objective
Discussion of urban planning approaches and urban components (such as application of development plans, traffic, density, housing areas, working areas, recreation areas, service areas, urban image and multi functionalism) in various scales and contents within the context of urban design and planning project proposals
Course Content
Application of development plans, site analysis (physical evaluation, questionnaires). Lynch analysis, SWOT analysis, urban planning standards, planning according to population density, project development
Course Precondition
None
Resources
AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.
Notes
AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Gains relevant knowledge about urban design, urban development and rehabilitation and prepares urban design projects |
LO02 | Undertakes urban planning, practice and monitoring in small scale, gains competence in explaining current formal regulations |
LO03 | Gains knowledge about design principle in urban scale and skills for preparing and presenting urban design and planning project proposals in various scales and contents |
LO04 | Gains skills for solving problems of moving and stable vehicle traffic and designing parking areas |
LO05 | Gains competence and skills for understanding development plans (scale, explanations and drawing technique) comprehends and interprets legal framework for urban development |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Being able to make architectural technical drawings and presentations, using digital technologies, and making three-dimensional models. Be able to express the design idea with appropriate methods and using visual communication techniques. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understanding the use of building elements, building components and building materials, interpreting their properties at the scale of elements, components, and materials, choosing the appropriate one in design, and understanding the basic principles of their convergence in practice. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to explain and analyze the basic principles of service systems consisting of vertical and horizontal circulation elements, installation, infrastructure, communication, security, and fire systems. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Individually planning, projecting and executing any work related to the field of architecture, preparing technical documents, consulting and being an expert. | 3 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understanding, interpreting, explaining the effects of elements such as the environment, people, and culture in the function-form relationship in design, using architectural principles at the level of building, interior space, its surroundings, and urban design. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops, evaluates, and applies an architectural project with a comprehensive plan from the design phase to the phase of the application project (structural and environmental systems, safety issues, separators, regulations etc.). | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain, evaluates and analyzes the basic principles of lighting, acoustics, insulation, air conditioning and energy use in the design of environmental systems. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understanding the behavior principles of structures against vertical and lateral loads, explaining the developments of contemporary structural systems, and interpreting the applications of structural systems, choosing and using the appropriate structural system. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understanding and using the principles of sustainability in the architectural design decisions of the conservation of artificial resources, including natural and culturally important buildings and areas, and the creation of healthy buildings and settlements. | 4 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Proposal development by synthesizing the data by the evaluation, definition, and comparison of the Data collected from data tools and sample applications in the field of architecture. | 4 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines historical environment, prepares documents on historical monuments and sites in historical settings and uses required techniques for the preparation of restoration projects. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility in solving problems individually or as a team member, plans and manages activities concerning the development of subordinates. | 3 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In the building production process; issuing the building quantity, estimating the building cost and controlling the cost of the building by associating it with the work schedule, preparing documents that can protect the interests of the parties during professional studies-applications (Tender, contract, etc.). | |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the educational needs in the field of architecture, undertakes literature review, reaches knowledge, and uses databases, ensuring professional, cultural and artistic development with lifelong learning motivation. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Generates public awareness in the field of architecture, and acquires sustainable use of design parameters. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Effectively uses written and oral communication skills, follows and organizes seminars and meetings in the field of architecture, prepares projects and follows foreign publications using foreign language skills. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Understanding the ethical values in architecture, understanding the professional and human responsibility towards nature, respecting history and culture, and taking into account the benefit of society. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Collects, evaluates and interprets data to understand the impact of human, social and environmental conditions in architectural design and planning processes. | 5 |
PLO19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Understands the role of training, right and liabilities of employer and trainee in career development. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Design in Urban Scale | Revelant reading and research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Methods for Data Collection | Revelant reading and research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Introduction for Field Study | Revelant reading and research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Field Study-Physical Analysis | Preparing base maps | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
5 | Field Study-Social Analysis | Preparing base maps | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Evaluation of Gathered Data-Problem determination | Entering the data on maps | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
7 | Project design in scale 1:2000 | Project design | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Problem Çözme |
8 | Mid-Term Exam | Revelant reading and research | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Project design in scale 1:2000 -2 | Project design | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Problem Çözme |
10 | Project submisson in scale 1:2000 | Project design | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
11 | Project design in scale 1:1000 -1 | Project design | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Project design in scale 1:1000 -2 | Project design | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma |
13 | Project design in scale 1:1000 -3 | Project design | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
14 | 2. Submission Project design in scale 1:1000 | Project design | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
15 | Car park design in scale 1:200 | Project design | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Term Exams | Project submission | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | Project submission | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 4 | 4 |
Final Exam | 1 | 12 | 12 |
Total Workload (Hour) | 86 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,44 | ||
ECTS | 3 ECTS |