Genel Bilgi
Kod | MIM361 |
Ad | Mimarlıkta Engelsiz Tasarım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR ERMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ONUR ERMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Engellilik olgusuna yönelik tasarım bilinci oluşturmak.
Dersin İçeriği
Engellilik kavramı, engellilere yönelik tasarımlar, engelsiz tasarım, evrensel tasarım, herkes için tasarım, standartlar, yönetmelikler, farklı tasarım alanlarınde ve mekan düzeylerinde engelsiz tasarım örnekleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Herkes için tasarım konusunda ilgili yönetmelikler, el kitapları, standartlar.
Notlar
Engelsiz tasarım ve herkes için tasarım uygulama örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Engelsiz tasarım, evrensel tasarım ve herkes için tasarım konusunda iyi uygulama örneklerini tanımlar ve yorumlar. |
ÖÇ02 | Engelsiz tasarımın önemini ve gereğini anlar. |
ÖÇ03 | Engelli bireyler için tasarımda ihtiyaç duyduğu bilgiyi seçer ve kullanır. |
ÖÇ04 | Fiziksel engellerin kaldırılmasında mimarlığın rolünü ve etkinliğini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin İçeriğinin ve İşleyiş Programının Verilmesi | Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi hakkında genel araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi ve Çıkış Noktası | Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri | Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar | Engellilik ve Erişilebilirlik hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Engellilik ve Erişilebilirlik: Standartlar, Yönetmelikler ve İlkelerin incelenmesi | Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları: Engelsiz Tasarım, Engelli Dostu Tasarım, Evrensel Tasarım | Konuların Tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım | Engelli Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım Uygulamaları | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Tartışma |
11 | Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım | Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler | Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler | Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler | Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Ders konularının genel tekrarı ve dersin sonlandırılması | Konuların genel tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |