Genel Bilgi
Kod | MIM314 |
Ad | Rölöve ve Restorasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Yılmaz Demir (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Çağrı ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Tarihi ve kültürel değerleri koruma duyarlılığının geliştirilmesi. Rölöve ve restorasyon projeleri hazırlamak için gerekli teorik ve pratik bilgilerin uygulamalar yoluyla aktarılması. Koruma kavramı, koruma düşüncesinin gelişimi, koruma yaklaşımlarının tartışılması. Seçilen bir binanın rölöve ve restorasyon projelerinin hazırlanması.
Dersin İçeriği
Koruma kavramına giriş, tarihsel süreç içinde gelişim, Türkiye de koruma ile ilgili kanun ve yönetmelikler, tek yapı ölçeğinde koruma, restorasyon teknikleri, rölöve teknikleri, rölöve çalışması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ADAM, R. (1993) New Buildings in Historic Contexts, RIBA Journal, February, p.27-29., AHUNBAY, Z. (1996) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayın , BENTLEY, I. (1985) Responsive Environments: A Manual for Designers, London: Architectural Press., BROLIN, B. C. (1980), Architecture in Context: Fitting New Buildings With Old, New York: Van Nostrand Reinhold., CANTACUZINO, S. (1997) Urban Design in Context, Built Environment, Vol. 22, No.4, p. 258-262., CLIFFORD, S. and KING, A. (eds.) (1993) Local Distinctiveness: Place, Particularity and Identity, London, Common Ground., KUBAN, D. (2000) Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama, İstanbul, YEM Yayın, LARKHAM, P. J. (1996) Conservation and the City, London, Routledge., PORTEOUS, D. (1996) Urban Environmental Aesthetics, London, Routledge., TIESDELL, S., OC, T., HEATH, T. (1996) Revitalizing Historic Urban Quarters, Oxford, Architectural Press., TUGNUTT, A. And ROBERTSON, M. (1987) Making Townscape: A Contextual Approach to Building in an Urban setting, London, Batsford. AŞANLI, M. (2019) Geleneksel Yapı Teknikleri, İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi. ICOMOS (2002) Conservation of the 20th Century Architectural and Industrial Heritage, Ed. Deniz Mazlum, Zeynep Ahunbay, Yegan Kahya, İstanbul: İTÜ Yayınları.
Notlar
ADAM, R. (1993) New Buildings in Historic Contexts, RIBA Journal, February, p.27-29., AHUNBAY, Z. (1996) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayın , BENTLEY, I. (1985) Responsive Environments: A Manual for Designers, London: Architectural Press., BROLIN, B. C. (1980), Architecture in Context: Fitting New Buildings With Old, New York: Van Nostrand Reinhold., CANTACUZINO, S. (1997) Urban Design in Context, Built Environment, Vol. 22, No.4, p. 258-262., CLIFFORD, S. and KING, A. (eds.) (1993) Local Distinctiveness: Place, Particularity and Identity, London, Common Ground., KUBAN, D. (2000) Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama, İstanbul, YEM Yayın, LARKHAM, P. J. (1996) Conservation and the City, London, Routledge., PORTEOUS, D. (1996) Urban Environmental Aesthetics, London, Routledge., TIESDELL, S., OC, T., HEATH, T. (1996) Revitalizing Historic Urban Quarters, Oxford, Architectural Press., TUGNUTT, A. And ROBERTSON, M. (1987) Making Townscape: A Contextual Approach to Building in an Urban setting, London, Batsford. AŞANLI, M. (2019) Geleneksel Yapı Teknikleri, İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi. ICOMOS (2002) Conservation of the 20th Century Architectural and Industrial Heritage, Ed. Deniz Mazlum, Zeynep Ahunbay, Yegan Kahya, İstanbul: İTÜ Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır |
ÖÇ02 | Restorasyon sürecini ve yürürlükteki resmi düzenlemeleri açıklar |
ÖÇ03 | Tarihi çevre koruma ve iyileştirme yaklaşımlarını açıklar ve kullanır |
ÖÇ04 | Tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Koruma ve Restorasyon - Koruma kavramına giriş | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Koruma ve Restorasyon- Kavramlar, tarihsel süreç içinde gelişim | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tek Yapı Ölçeğinde Koruma-Yapılarda Bozulmalar, müdahale tipleri, restorasyon teknikleri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Türkiye´de Koruma - Tarihsel Süreç içinde gelişim, kanun, yönetmelik ve kentsel ölçekte uygulamalar | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Rölöve Teknikleri -Tek yapı ölçeğinde uygulamalar | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kentsel Ölçekte Koruma -Sit Kavramı, tarihi çevrede tasarım | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Arasınav | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Rölöve Çalışması-1 | Alan çalışmasına hazırlık, ilgili okuma ve araştırma, çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
9 | Rölöve Çalışması-2 | İlgili okuma ve araştırma, çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Rölöve Çalışması-3 | İlgili okuma ve araştırma, çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Rölöve Teslimi ve kritik alma | İlgili çizimin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
12 | Restitüsyon Çalışması-1 | İlgili araştırma ve çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Restitüsyon Çalışması-2 | İlgili araştırma ve çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
14 | Restitüsyon Projesi Teslimi ve kritik alma | İlgili araştırma ve çizim | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
15 | Restorasyon projesi Çalışması | İlgili araştırma ve çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Restorasyon projesi çalışması-2 | İlgili araştırma ve çizim | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Dönem sonu teslim | İlgili araştırma ve çizim | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |