Genel Bilgi
Kod | MIM338 |
Ad | Çevre ve Enerji Duyarlı Tasarım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. AHMET KOÇHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. AHMET KOÇHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ekoloji ile Mimarlık arasındaki ilişkiyi tanımlarken, Mimari tasarımda enerji duyarlılığı amacıyla alınabilecek tasarım kararlarını tartışmak. Bina formu ve mekan organizasyonunda çevre ve enerji duyarlılığı için uygun yöntem ve teknikleri belirlemek. Ekoloji - Enerji - Mimari Yapay Çevre etkileşiminin araştırılması, analizi ve sentezinin yapılması. Çevre ve enerji duyarlılığı konularında tasarımcı için gerekli kuramsal bilgi birikiminin edinilmesi.
Dersin İçeriği
Mimaride, çevre ve enerji duyarlı tasarımların günümüz koşullarına göre gerekliliği ve önemi irdelenirken, Ekolojik Tasarımlar ve Enerji Sakınımı konuları Mimari disiplin alanı içerisinde tanımlanmaktadır. Bölgesel iklim özelliklerine bağlı olarak örnek tasarımlar analiz edilirken, mekan organizasyonu, bina kabuğu, yapı malzemesi gibi aşamalarda yenilenebilir enerji kaynaklarından mimari yapay çevrede yararlanma potansiyelinin kuramsal açıdan nasıl yorumlanacağı ve tasarımda nasıl kullanılacağının öğrenilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
1. OLGYAY, V., Design With Climate, Princeton Üni. Press, Princeton-New Jersey, 1967. 2. KOÇHAN, A., Doğu Karadeniz Bölgesi Yaylaları İçin Enerji Duyarlı Bir Bungalov Önerisi, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 1997. 3. KOÇHAN, A., İklimsel Bölgelere Göre Ekolojik ve Sürdürülebilir Toplu Konut Tasarımında Düşünce Sistematiği, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 2003.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekolojik tasarımlar ve enerji sakınımı konularının mimari disiplin alanı içerisindeki yerini yorumlar ve tanımlar |
ÖÇ02 | Bölgesel iklim özelliklerine bağlı olarak örnek tasarımları analiz eder. |
ÖÇ03 | Çevresel ve iklimsel verileri kuramsal açıdan yorumlar ve tasarımda kullanır. |
ÖÇ04 | Mekan organizasyonu, bina kabuğu, yapı malzemesi gibi aşamalarda enerji duyarlı alternatifleri ve detayları tasarlar |
ÖÇ05 | Yenilenebilir enerji kaynaklarından mimari yapay çevrede yararlanma potansiyelini analiz eder ve özgün tasarımlar yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Genel Bilgi Paylaşımı | Bina / İnsan / Çevre Üçgeninde Enerji Sorunları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bina / İnsan / Çevre Üçgeninde Enerji Sorunları | Yenilenebilir Enerji Kaynakları İle İlgili Genel Bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
3 | Yenilenebilir Enerji Kaynakları İle İlgili Genel Bilgi | Mimaride Aktif / Pasif Güneş ve Rüzgar Enerjisi Sistemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
4 | Mimaride Aktif / Pasif Güneş ve Rüzgar Enerjisi Sistemleri | Ödev 01 Sunumları ve Değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Ödev 01 Sunumları ve Değerlendirmesi | İklimsel Verilerin Mimari Tasarım Sürecinde Analizi ve Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | İklimsel Verilerin Mimari Tasarım Sürecinde Analizi ve Değerlendirilmesi | Biyoklimatik Grafik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Biyoklimatik Grafik | Ödev 02 Biyoklimatik Grafik Analizleri ve Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Çevre Duyarlı Örnek Bir Tasarım Üzerinde Enerji Sakınımı Analizi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Ödev 02 Biyoklimatik Grafik Analizleri ve Değerlendirilmesi | Yapı Yüzlerinin Isı Geçirgenlik Hesaplaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Çevre Duyarlı Örnek Bir Tasarım Üzerinde Enerji Sakınımı Analizi | Ödev 03 Örnek Isı Geçirgenlik Hesap Analizleri ve Değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Yapı Yüzlerinin Isı Geçirgenlik Hesaplaması | Derece - Gün Grafiği ve Isı Kayıp Hesaplaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Ödev 03 Örnek Isı Geçirgenlik Hesap Analizleri ve Değerlendirilmesi | Ödev 04 Aylık Isı Kayıp Hesaplama Analiz ve Değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Derece - Gün Grafiği ve Isı Kayıp Hesaplaması | İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Ödev 04 Aylık Isı Kayıp Hesaplama Analiz ve Değerlendirmesi | İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi | İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |