Genel Bilgi
Kod | MIM469 |
Ad | Bina Enerji Modelleme ve Simülasyonları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Fatma Elçin ERKURT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tanım ve kavramlar, Bina enerji performansı konusu kapsamında yönetmeliklerin incelenmesi, mevcut sertifika programları hakkında bilgi verilip karşılaştırma yapılarak konunun analiz edilmesi. Enerji simülasyon (Insıght energy analysis (Revit eklentisi) ve Equest) programlarının temel seviyede öğrenilmesi, geometrik modelleme ve simülasyon yapılması.
Dersin İçeriği
Yapılarda enerji optimizasyonunu sağlamaya yönelik bilgilerin aktarılması. Sürdürülebilir mimarlık bağlamında yeşil bina sertifika programlarının, enerji performansı değerlendirme teknik ve programlarının analizinin yapılması. Öğrencinin bina enerji modelleme becerilerinin geliştirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Azhar, S.,Hein, M., and Sketo, B.,2011. Building Information Modeling (BIM): Benefits. Risk and Challenges, Mc Whorter School of Building Science Auburn University”, Auburn, Alabama. Kim J. 1998. “Qualities, Use, and Examples of Sustainable Building Materials, Michigan: National Pollution Prevention Center for Higher Education”. Krygiel E., Nies B. 2008. “Green BIM- successful sustainable design with building ınformation modelling”, Wiley Publishing, Indianapolis, Indiana.
Notlar
İnternet veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Enerji simülasyon (Insıght energy analysis (Revit eklentisi) ve Equest) programlarının temel seviyede öğrenir. |
ÖÇ02 | Enerji performans değerlendirme teknikleri ve programlarını analiz eder. |
ÖÇ03 | Bina enerji modelleme becerilerini geliştirir. |
ÖÇ04 | Sürdürülebilir mimari bağlamında yeşil bina sertifika programlarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bina Enerji Performansının tanımlanması | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bina enerji performansı değerlendirme araçlarının ve Türkiyede BEP yönetmeliğinin incelenmesi Tanım ve kavramlar hakkında öğrenciye araştırma ödevi verilmesi v 1. | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bina enerji performansı değerlendirme araçlarının ve Türkiyede BEP yönetmeliğinin incelenmesi Tanım ve kavramlar hakkında öğrenciye araştırma ödevi verilmesi 2. | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yurt dışında yeşil bina yönetmeliklerinin ve sertifika programlarının incelenmesi | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | LEED kriterleri, gerçek projelerden alıntılar ve örnek hesaplamalar ile katılımcıların sertifika önkoşulları ve puan kazandıran krediler hakkında bilgi verilmesi | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yeşil bina sertifikası almış örnek yapıların sunumu ve tartışılması Öğrenciye verilen örneklerin ve yeşil bina sertifikalarının analizi için ödev verilmesi | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili araştırma ve okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeşil bina örneklerinin ve yeşil bina sertifikalarının analizine dair araştırmaların sunumu ve tartışılması Revit enerji analiz programına giriş, programın tanıtılması | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Basit geometrik modelleme yapılması ve zonları oluşturmanın öğretilmesi | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Enerji simülasyonu için gerekli parametrelerin tanıtılması, u value (ısı iletim katsayısı) kavramının açıklanması ve bu kavram üzerinden programda malzeme seçimi,yer ve iklim verilerinin tanıtılması | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Pencere, kapı ve gölgeleme gibi mimari ögelerin de tam olduğunda emin olup, simülasyonun gerçekleştirilmesi Öğrenciye bina enerji modellemesi yapmasına yönelik ödev verilmes | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yapılan revit enerji modelinin equest programına aktarımının gerçekleştirilmesi | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gerekli parametrelerin equest programına girilmesine yönelik bilgi aktarımı Öğrenciye equest program simülasyonu konusunda ödev verilmesi | İlgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili araştırma ve okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili araştırma ve okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |