Genel Bilgi
Kod | MIM450 |
Ad | Mimarlıkta Hesaplamalı Tasarım Yaklaşımları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Kesra MANSURİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal tasarım ortamına ilişkin temel kavramları tanıtmak, nesne modellemenin genel ilkelerini aktarmak, sistemsel tasarım, mimari tasarımda geometrik modelleme ve görselleştirme amacıyla kullanılan temel yöntemleri sunmak , veri odaklı tasarıma ve öğrencilerin sayısal araçları hedef odaklı kullanımına yönelik öğrenme stratejileri geliştirmesine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği
Sayısal tasarım ortamına ilişkin temel kavramları tanıtmak için nesne modellemenin genel ilkelerini aktarararak mimari tasarımda geometrik modelleme ve görselleştirmeyi içeren derste araç olarak Rhinoceros programı ve grasshopperde modellenme kullanılacaktır. Dersin içeriğinde 3 boyutlu varyasyonlar üretilmesi ve baskısı alınma yoluyla veri odaklı tasarıma yönelik tasarlama stratejileri bulunmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Achim Menges, Computational Design Thinking Computation Design Thinking, Sean Ahlquist, Gilles Deleuze, Kıvrım, Leibniz ve Barok, Bağlam Yayıncılık, 2006 Kostas Terzidis, Algorithmic Architecture, Architectural Press. 2006. Arturo Tedeschi, AAD Algorithms Aided Design Parametric Strategies using Grasshopper, 2014. D. Diego Garcia Cuevas, D. Gianluca Pugliese, Advanced 3D Printing with Grasshopper,2020.Negroponte, Nicholas. Towards a Humanism Through Machines, in Computational Design Thinking. Chichester. Burry, Mark. Architecture and Practical Design Computation. Computational Design Thinking. Chichester,
Notlar
ders için hazırlanan uygulama videoları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli dijital tasarım, fabrikasyon ve üretim teknolojilerinin mimari tasarımdaki uygulamalarına dair giriş seviyesinde kavramsal çerçevede geometric modelleme yazılımı (Rhinoceros) kullanır |
ÖÇ02 | Sayısal tasarım ortamının temellerini kullanarak NURBS modellemesini, fotografik gerçekçi görselleştirmesini yapar |
ÖÇ03 | Algoritmik düşünce yazılımı (Grasshopper) ve laser kesici kullanımına yönelik uygulamalı bilgi ve yöntemleri kullanır |
ÖÇ04 | İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşumunu, gelişimini ve uygulamalarını tanımlar, yorumlar ve değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders süreci hk. bilgilendirme ve işlenecek konuların sunumu | video 1: Rhinoceros kurulumu ve arayüz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hesaplamalı tasarım anlam, genel anlamı, ders akışı hakkında bilgi, ekip arkadaş seçimi | video 1 ve 2 izlenmesi ve biyolojik sistem araştırma ödevi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Rhinoceros programına giriş, 2boyutlu modelleme üzerine uygulamalı sunum | video 2: 2 boyutlu çizim komutları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Ödevlerin kontrolu, 3 boyutlu modelleme üzerine uygulamalı sunum | Video 3: Üç boyutlu çizim komutları izlenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | ödevlerin kontrolü, 3 boyutlu varyasyon üretimi 2 | öğrenci kendi 3 boyutlu modelini yapacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | çizim üretimi programdan export ve pafta tasarımı | varyason üretimi üzerine belirlenen makale okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | öğrencilerin sunumu | öğrenci modellerinin alternatifleri üretecekler, çizim ve illustrasyon üzerine olan video 4 Çizim ve illustrasyon izlenecek | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | önceki çalışmalar incelenecek | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | data strüktürleri anlatılacak ve tasarlanan modulun grasshopperde modellenmesi | grasshoppere giriş videosu izlenecek, AAD kitabından bölüm okunacak | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
10 | Üretilen modun kontrol mekanizmalarının eklenmesi işlenecek, animasyon ile varyasyon üretimi yöntemini anlatmak | kendi modullerin skriptleri yazılacak, alternatif üretimi, kontrol mekanizmaları örnekleri videosu izlenecek | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Dijital fabrikasyon sunumu, eklemeli üretim yöntemine odaklanmak | kendi modullerine kontrol mekanizmaları eklenecek ve genetik algoritmalar videosu izlenece | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | dosya kontrolu ve hataların düzeltmesi | digital fabrikasyon makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
13 | dosya kontrolu ve hataların düzeltmesi 2 | modullerin baskı için düzenlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | sunuma yönelik soru cevap | 3B baskı | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
15 | sunuma yönelik soru cevap 2 | 3B baskı | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
16 | genel değerlendirme | portfolyo hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | önceki çalışmalar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |