Genel Bilgi
Kod | MIM358 |
Ad | Konut Tasarımında Yöntem ve Yaklaşımlar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarım süreci, kullanıcı konut ilişkisi, katılım kavramı ve katılımcı yaklaşım metotları çerçevesinde konut tasarım sürecinde kullanıcı katılımını sorgulayabilme, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarının tarihsel sürecini irdeleyerek, örnek projeler ile güncel yöntem ve yaklaşımları tartışabilme
Dersin İçeriği
Tarihsel süreç içerisinde, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarını irdeyelebilme, günümüz konut tasarım yaklaşımlarına, kullanıcı odaklı bir bakış açısı ile tasarım süreci kurgulayabilme, örnek projeler ile güncel yöntem ve yaklaşımları tartışabilme becerisi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
BAYAZIT, N., 2004. Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuram ve Metotları. Birsen Yayıncılık, İstanbul, 308s AKSOY, E., 1975. Mimarlıkta Tasarım, İletim ve Denetim. Karadeniz Teknik Üniversitesi Yayınları, Trabzon, 173s. İNCEDAYI, D., 2002. Mimari Tasarım Sürecine Katılımcı Yaklaşım, Demokrasi Kültüründe Mesleki Boyutun İrdelenmesi. Mimar Sinan Üniversitesi Yayın No:28, İstanbul, 186 s. BROADBENT, G. H., 1968. Mimarlıkta Tasarlama Metotları, Mimarlık Dergisi, 6(56):s.19-22. Çeviren: Ayla ATASOY. ARIAS, E. G., 1993. The Meaning And Use Of Housing: International Perspectives, Approaches And Their Applications. Averbury, İngiltere, 580 s. MARCUS, C. C., 2009. House As A Mirror Of Self, Exploring The Deeper Meaning Of Home. Nicolas- Hays, ABD, 298s. HAMDI, N., 1995. Housing Without Houses: Participation, Flexibility Enablament. Intermediate Technology Publications, İngiltere,192 s TURNER, J. F. C., 1976. Housing By People: Towards Autonomy in Building Environments. New York: Pantheon Books., New York, 167 s. SANOFF, H., 2000. Community Participation Methods In Design And Planning.
Notlar
CENGİZKAN, A., 2009. Kültür Nesnesi Olarak Konut Ve Politik Aktörlerin Arka Bahçesi Olarak Konut Üretimi. Mimarlık Dergisi, 345(1),s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarihsel süreç içerisinde, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarını irdeler |
ÖÇ02 | Konut tasarımında kullanıcı odaklı tasarım süreçleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Kullanıcı odaklı mimari tasarımın aşamalarını proje üzerinde uygulama becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Mimari tasarımda katılımcı yaklaşım ile ilgili bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mimari Tasarım | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Mimarlıkta Tasarım Araştırması | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mimari Tasarım Süreci | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Konut Kavramı ve Konut Tasarımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Konut Tasarımına Tarihsel Bakış | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Konut ve Kullanıcı İlişkisi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tasarım Sürecinde Kullanıcı Katılımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tasarım Sürecindeki Aktörlerin Tanımı ve Rollerin Dönüşümü | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Konut Tasarım Sürecinde Katılım ve Esneklik | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Tasarım Sürecinde Katılımcı Yaklaşım Metotları | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Destekler ve Dolgular Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kendi Kendine Yardım Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Tasarım Oyunları Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Araç Üretme Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |