Genel Bilgi
Kod | MES430 |
Ad | System Modeling and Simulation |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN YAVUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN YAVUZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sistem modelleme ve simülasyon çalışmaları konusunda bilgi ve beceri kazanımı
Dersin İçeriği
Sistem Modelleme ve Simülasyon dersi, dinamik sistemlerin matematiksel modellemesi ve bu sistemlerin tepki analizlerini, her bir sistemin dinamik yapısını anlamaya ve sistem performansını iyileştirmeye yönelik olarak ele almaktadır. Farklı sistemlerin tepki analizi genellikle dinamik sistemlerin bilgisayar simülasyonlarıyla yapılır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sunumlar ve dağıtılan notlar, kaynak kitaplar Kaynak Kitaplar: 1) System Modeling and Simulation: An Introduction 1st Ed. by Frank L. Severance, Wiley. 2) Modelling and Simulation Exploring Dynamic System Behaviour, Louis G. Birta, Gilbert Arbez, Springer. 3) Modeling and Simulation of Systems Using MATLAB and Simulink, Devendra K. Chaturvedi, CRC Press. 4) Modeling And Simulation Using Matlab - Simulink, 2Nd Ed., DR. SHAILENDRA JAIN, Wiley. 5) The Student Edition of Simulink: Dynamic System Simulation Software for Technical Education, The MathWorks, Prentice Hall. 6) System Simulation Techniques with MATLAB and Simulink, Dingyü Xue, Yang Chen, Wiley.
Notlar
Ek kaynak kitaplar: 1) MATLAB Documentation - MathWorks, Getting Started with MATLAB MATLAB Language Reference Manual Simulink User Manual
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modelleme ve Simülasyon konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Dinamik sistem modelleme ve hareket denkleminin belirlenmesi çalışması yapar |
ÖÇ03 | Hareket denkleminin belirlenen sistemlerin transfer fonksiyonlarını elde eder. |
ÖÇ04 | Dinamik sistem hareket denklemlerini blok diyagramına dönüştürür. |
ÖÇ05 | Blok diyagramı modelini simülasyon ortamında çalıştırır. |
ÖÇ06 | Modellenen sistemde temel kontrol uygulaması yapar |
ÖÇ07 | Simülasyon esaslı kontrol uygulamasında kontrol parametrelerini ayarlar. |
ÖÇ08 | Simülasyonu yapılan sistemin performans incelemesi için grafikler oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik Sistemleri Modellemesi ve Simülasyonu | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Modelleme ve simülasyona giriş | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Matlab ve Programlama Ortamına Giriş | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Simulink ve Model Geliştirmeye Giriş | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Otobüs-süspansiyon sisteminin modellenmesi ve analizi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Mekanik Sistemlerin Analizi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sistem Modeli geliştirme | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Yazılı sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | DC motor Hız Kontrol Uygulamasının Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Seyir Kontrol Sisteminin Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sıcaklık Kontrol Uygulamasının Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | DC motor Konum Kontrolünün Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | 3 DOF sistemlerin modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Araç Menzil modellemesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yarım araba modelleme | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Dönem sonu sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem sonu sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |