Genel Bilgi
Kod | ENM102 |
Ad | Fizik 2 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Elektrik ve manyetizmanın temel prensiplerinin öğretilmesi ve deneylerle pekiştirilmesi.
Dersin İçeriği
Elektrik alanı, Gauss yasası, elektriksel potansiyel, sığa ve dielektrik, akım ve direnç, doğru akım devreleri, manyetik alanlar, manyetik alan kaynakları, Faraday yasası, indüklenme. Ayrıca dönem boyunca yapılan aşağıdaki deneylerle teorik konular pekiştirilir, öğrenci her deney için bir rapor hazırlayarak vaktinde sunar: 1- Van De Graff Jeneratörü ve Yük Kavramı, 2- AC – DC Dalgalarının Osiloskop Yardımıyla İncelenmesi, 3- Eş Potansiyel Eğrileri, 4-Dirençlerin Okunması ve Ohm Yasası, 5- Dirençlerin Seri ve Paralel Bağlanması, 6- Kondansatörlerin Şarj ve Deşarj Edilmesi, 7- Wheatstone Köprüsü, 8- Akım Terazisi, 9- Faraday İndüksiyon Yasası ve Transformatörler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1- Fen ve Mühendislik için Fizik 1, R.A. Serway, J. C. Beichner, Palme Yayıncılık, Ankara, 2017, 2- Deney Klavuzu, https://fizik.cu.edu.tr adresinden alınabilir.
Notlar
Teams'e konulacak ders notları, örnek sorular, ödevler ve çözümleri takip edilmelidir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel elektrik konularını anlar ve endüstri mühendisliği amaçları doğrultusunda kullanabilir. |
ÖÇ02 | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri bilir |
ÖÇ03 | Fizik Alanında edindiği bilgileri temel bilim ve mühendislikteki diğer alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
ÖÇ04 | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
ÖÇ05 | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
ÖÇ06 | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanır. |
ÖÇ07 | Fizikte problem çözme teknikleri konsunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Deney tasarlama, deney yapma, hata ve hata kaynakları hakkında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Zamanında rapor yazma, kurallara uygun hazırlama ve sunma konusunda beceri kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektrik alanları, fizik laboratuvarı konusunda genel bilgi verilmesi. | Ders kitabında ilgili bölüme çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Elektrik alan çizgileri ve yüklü parçacıkların düzgün elektrik alan içindeki hareketi, 1. Deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
3 | Elektrik akısı ve Gauss yasası, 2. Deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | Elektrik akısı ve Gauss yasası (devam), 3. Deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Elektriksel potansiyel, uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Elektriksel potansiyel (devam), 4. Deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
7 | Sığa ve dielektrikler, uygulama, 5. Deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sığa ve dielektrikler (devam), Akım ve direnç, uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Akım ve direnç (devam), 6. deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Doğru akım devreleri, 7. deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
12 | Doğru akım devreleri (devam), 8. deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Manyetik alanlar, 9. deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Manyetik alan kaynakları, eksik bir deney için telafi haftası, uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Faraday yasası ve idüklenme uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |