Genel Bilgi
Kod | ENM356 |
Ad | Mühendislikte Optimizasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, doğrusal, tamsayılı ve hedef programlama yaklaşımları ve ilgili çözüm teknikleri hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Doğrusal programlama, Doğrusal modellerin çözümü, Tamsayılı programlamaya giriş, Tamsayılı programlama problemlerini formüle etme, Tamsayılı programlama modellerinin çözümü, Dal-sınır algoritması, Hedef programlama türleri, Hedef programlama problemlerini formüle etme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.
Notlar
1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir hizmet ya da imalat sisteminde karşılaşılabilen doğrusal programlama problemlerini formüle eder. |
ÖÇ02 | Doğrusal programlama modellerini uygun çözüm yöntemleri ile çözer. |
ÖÇ03 | Bir hizmet ya da imalat sisteminde karşılaşılabilen tamsayılı programlama problemlerini formüle eder. |
ÖÇ04 | Tamsayılı programlama modellerinin çözümü için dal-sınır algoritmasının nasıl uygulanması gerektiğini açıklar. |
ÖÇ05 | Hedef programlama türlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Bir hizmet ya da imalat sisteminde karşılaşılabilen hedef programlama problemlerini formüle eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal programlama | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Doğrusal programlama örnekleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Doğrusal programlama örnekleri ve çözümü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Doğrusal modellerin çözümü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Tamsayılı programlamaya giriş | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Tamsayılı programlama problemlerini formüle etme - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Tamsayılı programlama problemlerini formüle etme - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tamsayılı programlama modellerinin çözümü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Dal-sınır algoritmasına dair örnekler - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Dal-sınır algoritmasına dair örnekler - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Hedef programlama türleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hedef programlama problemlerini formüle etme - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Hedef programlama problemlerini formüle etme - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Kritik yol metodu | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |