Genel Bilgi
Kod | BBT222 |
Ad | Akışkanlar Mekaniği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ BAYAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ALİ BAYAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Akışkanlar mekaniğinin temel kavramlarını tanıtmak. Akışkanlar mekaniğinin temel denklemlerini tanımlama, formüle etme ve problemleri çözmede kullanma becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Akışkanlara ait genel kavramlar. Duran akışkanlar. Bernoulli denklemi ve uygulamaları. Sistem ve kontrol hacmi için kütle, momentum ve enerjinin korunum denklemleri. Boru ve kanallarda akış. Laminer ve türbülanslı sınır tabaka. Boru sürtünme ve yersel yük kayıpları. Akış ve basınç ölçümleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Power Point Sunumları
Notlar
AKışkanlar Mekaniği Ders Kitabı Yunus Çengel
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Boyutsal çözümleme ve benzerlik yasalarını akışkan ve akış problemlerine uygulayabileceklerdir. |
ÖÇ02 | Duran saptırıcılara, dirsekler ve lülelere, dönen sistemlere akış dolayısı ile etkiyen kuvvetleri hareket miktarı denklemi yardımı ile hesaplayabileceklerdir. |
ÖÇ03 | Bir akışta kütlesel, hacimsel debiyi ve ortalama hızı hesaplayabilecekler, Bernoulli denklemini etkin olarak kullanabileceklerdir. |
ÖÇ04 | Dalmış yüzeylere etkiyen basınç kuvvetini, etki noktasını ve momenti hesaplayabileceklerdir. |
ÖÇ05 | Akışkan kavramını, sıvı ve gazlar arasında ortak ve farklı yönleri, viskozite, yüzey gerilimi ve buharlaşma basıncı gibi kavramları bilecekler, ilgili problemleri çözebilme yeteneğini kazanacaklardır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel Kavramlar: Yoğunluk, viskozite, akışkan ve akışların tanımı, sıkıştırılabilme, buharlaşma-kavitasyon, yüzeysel gerilme ve kılcallık | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Duran akışkanlar: Basınç ve dağılımı, basınç ölçümü, dalmış yüzeylere gelen kuvvetler | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Eğri yüzeylere gelen hidrostatik kuvvetler. Kaldırma kuvveti. Örnekler. Akım çizgisi yönünde Newton kanunu uygulaması. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Akım çizgisi ve normali boyunca Bernoulli denklemi ve uygulamaları. Dinamik ve toplam basınç. Örnekler. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Statik, dinamik ve toplam basınç kavramları: Bernoulli denklemi uygulamaları. Sifon ve kavitasyon | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Reynolds transport teoremi. Denetim hacmi ve sistem kavramları | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Süreklilik denklemi. Lineer momentum denklemi. Örnekler. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Enerji denklemi ve Bernoulli denklemi ile ilişkisi. Uniform olmayan akışlara uygulanması. Örnekler. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Akışların diferansiyel analizine giriş. Navier-Stokes denklemleri ve viskoz sıkıştırılamaz akışkanlar için basit çözümler. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Boyutsal çözümleme ve benzerlik. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Borularda viskoz akış; laminer ve türbülanslı akış. Borularda akış ve kayıplar (boru sürtünme ve yersel kayıplar), Moody diyagramı. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bernoulli denklemi uygulamaları örnekleri ve pratik problemler. | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | pompalar | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Pompaj problemleri | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve internette ilgili WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |