Genel Bilgi
Kod | BBT328 |
Ad | Araştırma ve Deneme Metodları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. VEYİS TANSI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. VEYİS TANSI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders istatistik yöntemlerin prensiplerini ve deneme desenlerinin esalarını kavrar
Dersin İçeriği
Bu ders ziraat öğrencileri için istatistik kavramları ve metodları anlamak ve tarla bitkileri araştırma düzeyinde yürütmek için temel niteliktedir
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Deneysel İstatistik Metotları (Necdet Yurtsever), Publisher: TOKB, Ankara, 1984. Biyolojik Araştırmaların Bilgisayarda Değerlendirilmesi - Nazimi Açıkgöz, Emre İlker, A. Gökçöl |
Notlar
Tarımsal araştırma için istatistiksel uygulamalar. statistical practices for agri research https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNAAR208.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarla Denemelerinin Esasları, Planlanması ve Yürütülmesi |
ÖÇ02 | Tanımlayıcı istatistik kavramları ve hesaplanması |
ÖÇ03 | Varyans analizi Kavramı |
ÖÇ04 | Tek, iki ve çok faktörlü denemeler kurulması ve analizi |
ÖÇ05 | Çoklu karşılaştırma testlerini yapabilir |
ÖÇ06 | Korelasyon analiz yapmayı ve yorumlamayı öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı Ders İçeriğinin Tartışılması | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Araştırmanın Gerekliliği ve Verim Öğeleri | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Deneme Tekniğinin Konuları, Tarla Denemelerinde Amaçlar | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Deneme Tekniğinin Önemi ve Tarihçesi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Deneme Çeşitleri Parsel Ölçüleri, Şekil ve Konumları | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İstatistik Değerlendirme Gereği, Temel Prensipler | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırmadaki ve Denemedeki Adımlar | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Tarla bitkilerinde hasat sonrası üründen numune alma ve etiketleme özelliklerinin standardizasyonu | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Tek faktörlü deneme desenleri Tesadüf parselleri deneme deseni | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tesadüf blokları ve latin karesi deneme desenleri | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | uygulamalar arası önemlilik testleri EGF ve DUNCAN | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çok fakörlü deneme desenleri Basit faktöriyel analiz | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bölünmüş parseller deneme deseni | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Basit regresyon ve korelasyon analizleri | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |