BBP314 Örtüaltı Sebzeciliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBP314
Ad Örtüaltı Sebzeciliği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKNUR SOLMAZ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HATIRA TAŞKIN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Örtüaltı yetiştiriciliği sistemlerini tanır, örtüaltı yetiştiriciliği prensiplerinin öğrenir.

Dersin İçeriği

Farklı örtüaltı sistemlerinin tanımlanması ve birbirlerinden ayırt edilmesi, sera kurulumuna etkili olan ekolojik, ekonomik ve sosyal faktörler, sera kurulmasında etkili teknik faktörler, serada sebze yetiştiriciliğinin genel prensipleri (bitki dikim yoğunluğu, budama ve askıya alma, tozlanma ve döllenmeye yardım, sulama, gübreleme ve hasat)

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Hazırlanan ders notları

Notlar

Örtüaltı yetiştiricilik ile ilgili makaleler, derlemeler ve kitap bölümleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Farklı örtüaltı sistemlerini tanır ve ayrımlar
ÖÇ02 Sera kururken etkili olan ekolojik ve sosyal faktörleri öğrenir
ÖÇ03 Seraların yapısal özelliklerini bilir ve tanımlar
ÖÇ04 Sera iklimlendirmesinin temel ilkelerini bitkiler ile ilişkilendirerek öğrenir
ÖÇ05 Seralarda bitki yetiştirme prensiplerini öğrenir (bitki dikim yoğunluğu, budama, gübreleme, sulama, tozlanma vb)


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örtüaltı yetiştiriciliğinin tanımının yapılması, tarımda bitkisel üretimde ayrılan farklı yanları, sağladığı faydalar. Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Örtüaltında bitki yetiştirme sistemlerinin sınıflandırılması. Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Örtüaltı tarımının tarihçesi, Türkiye ve dünyada örtüaltı tarımının genel durumu (istatistikler). Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Seraların farklı şekillerde sınıflandırılması 1 Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Seraların farklı şekillerde sınıflandırılması 2 Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Sera kurulması sırasında etkili olan ekolojik, ekonomik ve sosyal faktörler. Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Seranın kurulumunda etkili teknik faktörler 1 Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Seranın kurulumunda etkili teknik faktörler 2. Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Seralarda iklimlendirme-1. a) Isıtma b) Serinletme ve soğutma c) Işıklandırma Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Seralarda iklimlendirme 2 a) Havalandırma, b) Nemlendirme, c) CO2 gübrelemesi. Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Serada toprak hazırlığı 1 a) Bitki artıklarının temizliği, b) Toprak işleme, c) Tuzluluğun giderilmesi, Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Serada toprak hazırlığı 2 a) Toprağın organik madde içeriğinin artırılması, b) Toprak dezenfeksiyonu, c) Topraksız yetiştiriciliğin tanıtımı. Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Seralarda farklı yetiştirme dönemleri, örtüaltı tarımı için uygun sebze tür ve çeşit seçiminde etkili faktörler, seraya dikim, Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Seralarda budama, tozlanma ve döllenmeye yardım, sulama, gübreleme ve fertigasyon konularının genel olarak tanıtılması ve açıkta yetiştiricilikten farklılıklarının vurgulanması. Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.11.2022 08:44