ZTP467 Arı-bitki İlişkisi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZTP467
Ad Arı-bitki İlişkisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bal arılarının tarımsal alandaki önemini, katkısını ve ekonomik değerini ortaya koyarak, arıların yararlandığı nektar ve polen kaynağı olan bitkilerin özelliklerini öğreterek sahada bu konudaki gereksinmeyi gidermek.

Dersin İçeriği

Bal arılarının bitkisel üretimdeki önemini ve katkısı, nektar ve polen kaynağı bitkilerin sınıflandırılması. Polinasyonun önemini, planlanmasını ve ekonomik değerini, bitki-polinatör ilişkisini, arıların meralanma davranışı ve kolonilerin polinasyon çalışmalarına hazırlanması ve yönetim şeklinin belirlenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu

Notlar

Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. Prof. Dr. Muhsin DOĞAROĞLU. 1999. Modern Arıcılık Teknikleri. Tekirdağ Üniversitesi. Ziraat Fakültesi. 59030. Tekirdağ. Doç Dr. Ahmet GÜLER Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No: 55. Samsun


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bal arılarının bitkisel üretimdeki önemini ve ekonomik katkısını öğrenir.
ÖÇ02 Bitkilerin döllenme biyolojisini öğrenir.
ÖÇ03 Nektar, polen ve propolis kaynağı bitkilerin sınıflandırılmasını ve özelliklerini bilir.
ÖÇ04 Bitkilerin morfolojisi ve fenolojisi, çiçeklenmenin doğası ve özelliklerini bilir.
ÖÇ05 Polen, nektar ve propolisin kimyasal, fiziksel yapısını, bitki polenlerini ayırt etme tekniklerini bilir.
ÖÇ06 Arı polinasyonun önemini, planlanmasını ve ekonomik değerini bilir.
ÖÇ07 Bitkilerin polinasyon istekleri, bitki-polinatör ilişkisini, arıların meralanma davranışını, polinasyon etkinliğini arttırma yollarını öğrenir.
ÖÇ08 Arılarda besin zehirlenmesi ve diğer bulaşma yollarını, çeşitli zehirlenme problemlerini, polinatör hasar ve ölümlerini azaltma yollarını öğrenir.
ÖÇ09 Çevrede kullanılan tarımsal ilaçların arı kolonilerini ve bal arılarını etkileme şekillerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bal arılarının bitkisel üretime katkısı; Nektar ve polen kaynağı bitkilerin sınıflandırılması, özellikleri. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bitkilerin morfolojisi ve fenolojisi, çiçeklenmenin doğası ve özellikleri. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Polen, nektar ve propolisin kimyasal, fiziksel ve biyolojik özellikleri. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Bitki nektarlarını, polenlerini ve propolisi ayırt etme teknikleri. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
5 Arı polinasyonun önemi, planlanması ve ekonomik değeri, Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Bitkilerin polinasyon istekleri, bitki-polinatör ilişkisi Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Bitki-polinatör ilişkisi, arıların meralanma davranışı Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Arı kolonilerinin polinasyon çalışmalarına hazırlanması, yönetimi ve organizasyonu. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
10 Tarımsal alanda arı, bitki ve çevre ilişkilerinin önemi, Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Çevrede kullanılan tarımsal ilaçların arı kolonilerini ve bal arılarını etkileme şekilleri, Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
12 Pestisid tipleri, sınıflandırılması, etkileri ve oluşturduğu tehlikeler Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Arı zehirlenmesi, belirtileri ve zehirlenmeye etki eden faktörler, arılarda besin zehirlenmesi ve diğer bulaşma yolları. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Polinatör hasar ve ölümlerini azaltma yolları, Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Arı ve bitki üreticilerinin uyması gereken kurallar, yasal düzenlemelerstandartarlar. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 10:04