Genel Bilgi
Kod | ZTP467 |
Ad | Arı-bitki İlişkisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bal arılarının tarımsal alandaki önemini, katkısını ve ekonomik değerini ortaya koyarak, arıların yararlandığı nektar ve polen kaynağı olan bitkilerin özelliklerini öğreterek sahada bu konudaki gereksinmeyi gidermek.
Dersin İçeriği
Bal arılarının bitkisel üretimdeki önemini ve katkısı, nektar ve polen kaynağı bitkilerin sınıflandırılması. Polinasyonun önemini, planlanmasını ve ekonomik değerini, bitki-polinatör ilişkisini, arıların meralanma davranışı ve kolonilerin polinasyon çalışmalarına hazırlanması ve yönetim şeklinin belirlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu
Notlar
Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. Prof. Dr. Muhsin DOĞAROĞLU. 1999. Modern Arıcılık Teknikleri. Tekirdağ Üniversitesi. Ziraat Fakültesi. 59030. Tekirdağ. Doç Dr. Ahmet GÜLER Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No: 55. Samsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bal arılarının bitkisel üretimdeki önemini ve ekonomik katkısını öğrenir. |
ÖÇ02 | Bitkilerin döllenme biyolojisini öğrenir. |
ÖÇ03 | Nektar, polen ve propolis kaynağı bitkilerin sınıflandırılmasını ve özelliklerini bilir. |
ÖÇ04 | Bitkilerin morfolojisi ve fenolojisi, çiçeklenmenin doğası ve özelliklerini bilir. |
ÖÇ05 | Polen, nektar ve propolisin kimyasal, fiziksel yapısını, bitki polenlerini ayırt etme tekniklerini bilir. |
ÖÇ06 | Arı polinasyonun önemini, planlanmasını ve ekonomik değerini bilir. |
ÖÇ07 | Bitkilerin polinasyon istekleri, bitki-polinatör ilişkisini, arıların meralanma davranışını, polinasyon etkinliğini arttırma yollarını öğrenir. |
ÖÇ08 | Arılarda besin zehirlenmesi ve diğer bulaşma yollarını, çeşitli zehirlenme problemlerini, polinatör hasar ve ölümlerini azaltma yollarını öğrenir. |
ÖÇ09 | Çevrede kullanılan tarımsal ilaçların arı kolonilerini ve bal arılarını etkileme şekillerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bal arılarının bitkisel üretime katkısı; Nektar ve polen kaynağı bitkilerin sınıflandırılması, özellikleri. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bitkilerin morfolojisi ve fenolojisi, çiçeklenmenin doğası ve özellikleri. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Polen, nektar ve propolisin kimyasal, fiziksel ve biyolojik özellikleri. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bitki nektarlarını, polenlerini ve propolisi ayırt etme teknikleri. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Arı polinasyonun önemi, planlanması ve ekonomik değeri, | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bitkilerin polinasyon istekleri, bitki-polinatör ilişkisi | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bitki-polinatör ilişkisi, arıların meralanma davranışı | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Arı kolonilerinin polinasyon çalışmalarına hazırlanması, yönetimi ve organizasyonu. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Tarımsal alanda arı, bitki ve çevre ilişkilerinin önemi, | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Çevrede kullanılan tarımsal ilaçların arı kolonilerini ve bal arılarını etkileme şekilleri, | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Pestisid tipleri, sınıflandırılması, etkileri ve oluşturduğu tehlikeler | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Arı zehirlenmesi, belirtileri ve zehirlenmeye etki eden faktörler, arılarda besin zehirlenmesi ve diğer bulaşma yolları. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Polinatör hasar ve ölümlerini azaltma yolları, | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Arı ve bitki üreticilerinin uyması gereken kurallar, yasal düzenlemelerstandartarlar. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |