Genel Bilgi
Kod | BKP307 |
Ad | Bakteriyoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YEŞİM AYSAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YEŞİM AYSAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli kültür bitkilerinde görülen ve ekonomik zarar oluşturan prokaryotlar (bakteri, fitoplazma ve spiroplazma) hakkında genel bilgiler öğrenmek ve bu hastalıkların mücadele stratejilerinin neler olduğu hakkında genel bilgiler öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Bitki bakteriyolojisi ve çalışma alanları, bitkilerde hastalık yapan bakteri, fitoplazma ve spiroplazma etmenleri, bitkilerde meydana getirdikleri simptomlar ve bunlara karşı korunma ve mücadele yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Saygılı, H., F. Şahin, Y. Aysan, 2006. Fitobakteriyoloji Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri 530 s.
Notlar
Agrios, G. N., 1997. Plant Pathology. Department of Plant Pathology. University of Florida, Academic Press, p 635. USA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bakteriyoloji ve fitobakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimi hakkında bilgi edinir |
ÖÇ02 | Prokaryotik hücre yapılarını öğrenir |
ÖÇ03 | Bitki patojen prokaryotların taksonomisi ve isimlendirmesi hakkında bilgi edinir |
ÖÇ04 | Bitki patojen prokaryotların neden olduğu hastalık belirtileri ve ürettikleri virülenslik faktörleri hakkında bilgi edinir |
ÖÇ05 | Konukçu-patojen ilişkileri (bitkiye giriş, enfeksiyon öncesi koşullar,) hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ06 | Konukçu-patojen ilişkileri (hastalıklara dayanıklık, taşınma ve yayılma) hakkında bilgi edinir |
ÖÇ07 | Bitki patojen prokaryotların tanısı (simptomolojik, mikroskopik inceleme, izolasyon, geleneksel tanı, moleküler ve serolojik tanı) hakkında bilgi edinir |
ÖÇ08 | Bitki patojen bakterilerle mücadele stratejileri hakkında bilgi edinir |
ÖÇ09 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından yasal önlemler (karantina ve sertifikasyon) hakkında bilgi edinir |
ÖÇ10 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından kültürel önlemler hakkında bilgi edinir |
ÖÇ11 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından sanitasyon ve eradikasyon hakkında bilgi edinir |
ÖÇ12 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından biyolojik mücadele (biyolojik preparatlar) hakkında bilgi edinir |
ÖÇ13 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından kimyasal preparatlar (antibiyotikler, bakırlı preparatlar, bitki aktivatörleri ve dezenfektanlar) hakkında bilgi edinir |
ÖÇ14 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından tohum uygulamaları hakkında bilgi edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bakteriyoloji ve fitobakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimi / Ödev verilmesi | Ders kitabı temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Bitki patojen prokaryotların hücresel yapısı, bakteri hücresinin genel özellikleri, fitoplazma ve spiroplazma arasındaki benzerlik ve farklılıklar | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Bitki patojen prokaryotların taksonomisi ve isimlendirme | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Bitki patojen prokaryotların neden olduğu hastalık belirtileri ve ürettikleri virülenslik faktörleri | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Konukçu-patojen ilişkileri (bitkiye giriş, enfeksiyon öncesi koşullar, hastalıklara dayanıklık, taşınma ve yayılma) part-1 | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Konukçu-patojen ilişkileri (bitkiye giriş, enfeksiyon öncesi koşullar, hastalıklara dayanıklık, taşınma ve yayılma) bölüm-2 | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Bitki patojen prokaryotların tanısı (simptomolojik, mikroskopik inceleme, izolasyon, geleneksel tanı, moleküler ve serolojik tanı) | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından yasal önlemler (karantina ve sertifikasyon) | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından kültürel önlemler | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından sanitasyon ve eradikasyon | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından biyolojik mücadele (biyolojik preparatlar) | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından kimyasal preparatlar (antibiyotikler, bakırlı preparatlar, bitki aktivatörleri ve dezenfektanlar) | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Bitki patojen prokaryotlarla mücadelede tohum uygulamaları | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Ödevlerin Tartışılması | Ders kitabından konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından konuyu okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından konuyu okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |