Genel Bilgi
Kod | TYP309 |
Ad | Sera ve İklimlendirme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN HÜSEYİN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HASAN HÜSEYİN ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Seraların dizaynı ve projelenmesinde gerekli olan temel kavramların öğretilmesi, Seralarda kullanılan iklimlendirme önlemlerinden havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemlerinin planlanması ve projelenmesi yapabilmek.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında Türkiye de seracılık alanları ve bölgesel dağılımı, Sera kurulacak alanların seçimi, yapı ve örtü malzemelerinin özelikleri ve seçme kriterleri, bitki gelişimini etkileyen iklim faktörlerinin tanımlanması, seraların sıcak dönemlerde havalandırılması, soğutulması, gölgelendirilmesi, havalandırma ve soğutma sistemlerinin planlama kriterleri ve projelendirilmesi, seraların ısıtılması ve ısıtma sistemlerinin projelenmesi, ısıtma, havalandırma ve soğutma sistemlerinin kontrolü ve sera sulama sistemlerini kapsamaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sera İklimlendirme Tekniği
Notlar
ders sunuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiye de örtüaltı gelişimini tanımlamayı öğrenir |
ÖÇ02 | Bitkisel üretimde gün geçtikçe önemi artan seracılığı tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ03 | Sera dizaynında büyük önem arz eden temel kavramları öğrenir |
ÖÇ04 | Bitki gelişimine etki eden temel iklim kavramlarını öğrenir |
ÖÇ05 | Örtü altında yapılacak bitkisel üretimde gerekli iklim etmenlerinin düzenlenmesini tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Seralarda sıcak dönemlerde ortamın iklimlendirilmesini öğrenir. |
ÖÇ07 | Seralarda havalandırma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ08 | Seralarda Soğutma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ09 | Psikrometrik diyagramın kullanılmasını öğrenir. |
ÖÇ10 | Isı iletiminin temel ilkelerini tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ11 | Seralarda Isıtma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ12 | Seralarda Kullanılan farklı ısıtma sistemleri avantaj ve dezavantajlarını tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ13 | Sera ısıtma sistemlerinde kullanılan borular, pompalar ve vanaları tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ14 | İklimlendirmede kullanılan kontrol sistemlerini tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ15 | Seralarda kullanılan farklı sulama sistemlerini tanımlamayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye de Sera alanları, Seraların Görevleri ve Gelişimi | Kaynak okuma, Web ten Türkiye seracılığı konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sera tiplari ve inşaat çeşitleri, Cam Seralar, Plastik Seralar, Özel Seralar | Kaynak okuma, Web ten farklı sera tipleri ile ilgili bilgi toplama, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sera Planlaması, Tanımlama ve Amaçlar, Sera Yapımında Hukuksal Koşullar, Konum, Kuruluş Yeri, Toprak Özellikleri, Arazinin Boyutları ve Şekli, Tekliflerin Hazırlanması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Taşıyıcı Yapı ve Örtü Malzemesi, Çelik ve Alüminyum, Cam, Plastik, Plastik, Sert Ve Yarı Sert Plastikler, Isı Örtüleri İçin Malzemeler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sera Yapı Malzemeleri, Mertekler ve Camlar, Örtü Malzemesinin Montajı Ve Sızdırmazlığının Sağlanması, Plastik İçin Germe Ve Montaj Elemanları | Kaynak okuma, Web ten farklı örtü malzemeleri konusunda bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sert Plastiğin Montajı, Aşıklar, Kafes Kiriş ve Kolon Sistemler (Çerçeveler), Temel ve Beton Hazırlama, Yan Duvar, Su Oluğu, Rüzgar Gergileri ve Ön Cephe | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Havalandırma Yapıları, Cam Seralar, Plastik Seralarda Havalandırma Sistemleri, Hareketli Isı Perdeleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Psikrometrik diyagramın (h-x diyagramı) serada kullanımına ilişkin örnekler | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Seraların yazın iklimlendirilmesi. Havalandırma, Doğal Havalandırma Ve Hava Değişimi, Zorunlu Havalandırma | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Üretici Seralarına gezi yapılması | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
12 | Soğutma, Evaporatif Soğutma, Havanın Nemlendirilmesi | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Soğutma, Suyun Sera İçinde Doğrudan Püskürtülmesi, Bitkilerin Doğrudan Nemlendirilmesi, Gölgeleme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Seraların kışın iklimlendirilmesi. Isı İletiminin Temel İlkeleri, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, Hava Değişimi, Yoğunlaşma ve Buharlaşma İle Isı Kayıpları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Seralarda Isı Gereksinimi ve Isı Tüketimi, Seralarda Isıtma Sistemleri, Yapı tipleri, Sirkülasyon Pompaları, Karıştırıcı Vanalar ve Borular. | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma, Web ten Sera sulama sistemleri konusunda bilgi toplama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma, Web ten Sera sulama sistemleri konusunda bilgi toplama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |