Genel Bilgi
Kod | BKP328 |
Ad | Tarımsal Mücadele Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM HALİL ELEKCİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İBRAHİM HALİL ELEKCİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. DAVUT SONER AKGÜL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. SİBEL UYGUR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde verim kayıplarına neden olan hastalık etmenleri, zararlılar ve yabancı otlara karşı kullanılan mücadele yöntemleri (yasal, kültürel, fiziksel, biyolojik ve kimyasal) hakkında örneklere dayalı detaylı ve pratiğe yönelik bilgiler vermek ve öğretmek.
Dersin İçeriği
Kültür bitkilerinde zararlılar, hastalık etmenleri ve yabancı otlar hakkında genel bilgiler, yasal, kültürel, fiziksel, biyolojik ve kimyasal mücadele yöntemleri ve uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Entomoloji, Fitopatoloji, Bakteriyoloji, Nematoloji, Mikoloji, Viroloji, Akaroloji dersleri veya Genel Bitki Koruma dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Öğretim üyesinin derlediği ders notu ve sunular.
Notlar
Öncüer, C., Durmuşoğlu, E., 1999. Tarımsal zararlılarla savaş yöntemleri ve ilaçları. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir. |
ÖÇ02 | Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur. |
ÖÇ03 | Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
ÖÇ04 | Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
ÖÇ05 | Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
ÖÇ06 | Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
ÖÇ07 | Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
ÖÇ08 | Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi. |
ÖÇ09 | Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır. |
ÖÇ10 | Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
ÖÇ11 | Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma. |
ÖÇ12 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
ÖÇ13 | Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarımsal zararlılarla savaşta temel bilgilerin verilmesi Tarımsal zararlılarla savaşta kültürel önlemler ve fiziksel savaşım yöntemlerinin hakkında temel bilgilerin verilmesi . | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tarımsal zararlılara karşı mekaniksel savaşım yöntemlerinin kullanılması hakkında temel bilgilerin verilmesi | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tarımsal zararlılara karşı biyolojik savaşım yöntemleri ve biyoteknik savaşım yöntemlerinin kullanılması hakkında temel bilgilerin verilmesi | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tarımsal zararlılara karşı kimyasal savaşım yöntemleri ve kullanılması hakkında temel bilgilerin verilmesi | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tarımsal zararlılara karşı entegre savaşım hakkında temel bilgilerin verilmesi | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bitki hastalıklarının ortaya çıkmasında etkili olan abiyotik ve biyotik etmenler (fungus, bakteri, virüs, viroid, fitoplasma, spiroplasma vb.) ile mücadelede kültürel önlemler ve fiziksel yöntemler hakkında bilgi verilmesi | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bitki hastalıklarının ortaya çıkmasında etkili olan abiyotik ve biyotik etmenler (fungus, bakteri, virüs, viroid, fitoplasma, spiroplasma vb.) ile mücadelede kültürel önlemler ve fiziksel yöntemler hakkında bilgi verilmesi | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
9 | Bitki hastalık etmenleri ile mücadelede erken uyarı modelleri | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bitki hastalık etmenlerine karşı kullanılan kimyasal savaş yöntemlerinden Koruyucu fungisitler, aktif maddeleri ve uygulama metodları hakkında temel bilgiler verilmesi. | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bitki hastalık etmenlerine karşı kullanılan kimyasal savaş yöntemlerinden Sistemik fungisitler, aktif maddeleri ve etki mekanizmaları ve uygulama yöntemleri hakkında temel bilgiler verilmesi. | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yabancı otlarla mücadeleye karar verme kriterleri ve dikkat edilecek parametreler | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kimyasal mücadelede kullanılacak herbisitler I | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kimyasal mücadelede kullanılacak herbisitler II | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
15 | Entegre mücadele prensipleri ve uygulaması | Ders notlarından ve sunulardan çalışma, anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konulardan ölçme değerlendirme yapılacak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konulardan ölçme değerlendirme yapılacak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |