ILH209 Din Psikolojisi

4 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH209
Ad Din Psikolojisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin bireyin duygu, düşünce, davranışlarını ve bunların altında yatan süreçleri açıklayıp analiz edebilmesi ve bireysel dinsel yaşayışı psikolojik bağlamda kavrayıp analiz edebilmesidir.

Dersin İçeriği

Psikolojinin tarihsel gelişimi, araştırma yöntemleri, duyum ve algı, öğrenme, bellek, motivasyon, gelişim, kişilik kuramları ve psikopatoloji gibi konular ile bireysel dinsel yaşayışın psikolojik analizini kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Doğan Cüceloğlu, İnsan ve Davranışı,(2010) İstanbul: Remzi Kitabevi. Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi, (2011) Adana: Karahan Kitabevi.

Notlar

Ali Ayten, Psikologların din ve tanrı görüşleri, 2007, istanbul: iz yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir
ÖÇ02 Bireyin duygusal, düşünsel ve davranışsal özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 İnsan davranışlarının içsel ve dışsal nedenlerini analiz edebilir.
ÖÇ04 Duyum ve algı yasalarının davranışlar üzerindeki etkilerini kavrayıp değerlendirebilir.
ÖÇ05 Belleğin özelliklerini ve işleyişini bilir.
ÖÇ06 İnsanı harekete geçiren güdüleyicileri açıklayabilir.
ÖÇ07 Kendisinin ve diğer insanların kişilik gelişimi ve kişilik özelliklerini kavrar ve açıklayabilir.
ÖÇ08 Sosyal ortamda diğer bireylerin davranışlarını betimleyebilir.
ÖÇ09 Dinsel yaşayışın duygusal, bilişsel ve davranışsal boyutlarını tanımlayabilir.
ÖÇ10 Dinsel yaşayışları duygu, biliş ve davranış boyutlarını analiz edebilir.
ÖÇ11 Dinsel tecrübenin inanç, ibadet ve ahlak boyutlarında değerlendirmeler yapabilir, dinsel tecrübe boyutlarının birbirleriyle ilişkisini açıklayabilir.
ÖÇ12 Bireyi inanmaya veya inanmamaya götüren güdüleri tanımlayabilir ve bunlar üzerinde psikolojik değerlendirmeler yapabilir.
ÖÇ13 Dindarlık, kişilik, kimlik arasında ilişkiyi analiz edebilir.
ÖÇ14 İçinde yaşadığı toplumun dinsel inanç ve uygulamalarının altında yatan psikolojik süreçleri değerlendirebilir.
ÖÇ15 Dinin insan hayatındaki yerini belirleyebilir ve buna bağlı olarak insan - din ilişkisini analiz edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikoloji Bilimi, Psikolojik Akımlar İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Duyum ve Algı, Bellek İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Düşünce ve Dil, Güdülenme İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Heyecan, Stres ve Başa Çıkma Yolları İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Gelişim ve Gelişim Kuramları, Yaşam Boyu Gelişim İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kişilik ve Kişilik Kuramları, Psikopatoloji ve Psikoterapi İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sosyal Davranış İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 ara sınav İlgili Kaynakları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi, İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bireysel Dindarlığın Psikolojik Kaynakları İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bireysel Gelişim Dönemleri ve Dinsel Yaşayış, Dua ve İbadet İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İman-İnanç, Şüphe, İnançsızlık, Ateizm İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kişilik ve Dinsel Yaşayış, Dinsel Değişim ve Din Değiştirme İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Modern Dünyada Din ve Dindralık İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dinsel Yaşayış ve Ruh Sağlığı, Tasavvuf Psikolojisi İlgili Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 final sınavı İlgili Kaynakları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 final sınavı İlgili Kaynakları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.11.2022 02:47