Genel Bilgi
Kod | ILH209 |
Ad | Din Psikolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin bireyin duygu, düşünce, davranışlarını ve bunların altında yatan süreçleri açıklayıp analiz edebilmesi ve bireysel dinsel yaşayışı psikolojik bağlamda kavrayıp analiz edebilmesidir.
Dersin İçeriği
Psikolojinin tarihsel gelişimi, araştırma yöntemleri, duyum ve algı, öğrenme, bellek, motivasyon, gelişim, kişilik kuramları ve psikopatoloji gibi konular ile bireysel dinsel yaşayışın psikolojik analizini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Doğan Cüceloğlu, İnsan ve Davranışı,(2010) İstanbul: Remzi Kitabevi. Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi, (2011) Adana: Karahan Kitabevi.
Notlar
Ali Ayten, Psikologların din ve tanrı görüşleri, 2007, istanbul: iz yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir |
ÖÇ02 | Bireyin duygusal, düşünsel ve davranışsal özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | İnsan davranışlarının içsel ve dışsal nedenlerini analiz edebilir. |
ÖÇ04 | Duyum ve algı yasalarının davranışlar üzerindeki etkilerini kavrayıp değerlendirebilir. |
ÖÇ05 | Belleğin özelliklerini ve işleyişini bilir. |
ÖÇ06 | İnsanı harekete geçiren güdüleyicileri açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Kendisinin ve diğer insanların kişilik gelişimi ve kişilik özelliklerini kavrar ve açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Sosyal ortamda diğer bireylerin davranışlarını betimleyebilir. |
ÖÇ09 | Dinsel yaşayışın duygusal, bilişsel ve davranışsal boyutlarını tanımlayabilir. |
ÖÇ10 | Dinsel yaşayışları duygu, biliş ve davranış boyutlarını analiz edebilir. |
ÖÇ11 | Dinsel tecrübenin inanç, ibadet ve ahlak boyutlarında değerlendirmeler yapabilir, dinsel tecrübe boyutlarının birbirleriyle ilişkisini açıklayabilir. |
ÖÇ12 | Bireyi inanmaya veya inanmamaya götüren güdüleri tanımlayabilir ve bunlar üzerinde psikolojik değerlendirmeler yapabilir. |
ÖÇ13 | Dindarlık, kişilik, kimlik arasında ilişkiyi analiz edebilir. |
ÖÇ14 | İçinde yaşadığı toplumun dinsel inanç ve uygulamalarının altında yatan psikolojik süreçleri değerlendirebilir. |
ÖÇ15 | Dinin insan hayatındaki yerini belirleyebilir ve buna bağlı olarak insan - din ilişkisini analiz edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikoloji Bilimi, Psikolojik Akımlar | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Duyum ve Algı, Bellek | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Düşünce ve Dil, Güdülenme | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Heyecan, Stres ve Başa Çıkma Yolları | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Gelişim ve Gelişim Kuramları, Yaşam Boyu Gelişim | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kişilik ve Kişilik Kuramları, Psikopatoloji ve Psikoterapi | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal Davranış | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | ara sınav | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi, | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bireysel Dindarlığın Psikolojik Kaynakları | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bireysel Gelişim Dönemleri ve Dinsel Yaşayış, Dua ve İbadet | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İman-İnanç, Şüphe, İnançsızlık, Ateizm | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kişilik ve Dinsel Yaşayış, Dinsel Değişim ve Din Değiştirme | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Modern Dünyada Din ve Dindralık | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dinsel Yaşayış ve Ruh Sağlığı, Tasavvuf Psikolojisi | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | final sınavı | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | final sınavı | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |