ILH223 İslam Tarihi II

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH223
Ad İslam Tarihi II
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Abbasi döneminin siyasi, sosyal ve kültür tarihleri hakkında bilgi sahibi olmak ve Abbasi coğrafyasında, Orta Asya'da ve Anadolu'da kurulan Müslüman Türk Devletleri hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Abbasi Devletinin siyasi, sosyal tarihleri ve kültürel gelişmeleri, Türklerin İslamiyet'i kabulü ve tarih içinde kurulan Müslüman Türk Devletleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Heyet, İslam Tarihi II, Lisans Yayıncılık, İstanbul 2018.

Notlar

1. Adem Apak, Anahatları ile İslam Tarihi, İstanbul, 2011. 2. Eyup Baş (ed.), İslam Tarihi (El Kitabı), Ankara, 2012. 3. Heyet, İslam Tarihi II, Bilay Yayıncılık, Ankara, 2018. 4. Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, Ankara, 2001. 5 H. İbrahim Hasan, Siyasi, Dini, Kültürel, Sosyal İslâm Tarihi, İstanbul, 1991. 6. Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, Ankara, 1989. 7. İrfan Aycan-İbrahim Sarıçam, Emevîler, Ankara,1999.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Abbasi Devleti'nin kuruluşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Abbasi döneminde meydana gelen siyasi, ekonomik ve sosyal gelişmeler ve değişimler hakkında yorum ve analiz becerisi kazanır.
ÖÇ03 Emevi ve Abbasi dönemi Türk-İslam ilişkilerini analiz eder.
ÖÇ04 Türklerin Müslüman oluş sürecini anlatır.
ÖÇ05 İlk Müslüman Türk Devletlerini listeler.
ÖÇ06 Tolunoğulları, Sacoğulları, İhşidiler Devletlerinin kuruluş ve gelişim süreçlerini anlatır.
ÖÇ07 İdil Bulgar ve Karahanlı Devletlerinin kuruluş ve yıkılış sürecini özetler.
ÖÇ08 Gazneli ve Harizmşahlar Devletlerinin kuruluş ve yıkılış sürecini açıklar.
ÖÇ09 Türklerin Anadolu'ya geliş serüvenini analiz eder.
ÖÇ10 Selçukluların siyasi ve medeniyet tarihinin önemli safhalarını anlatır.
ÖÇ11 Eyyubi ve Memluklu devletlerinin kuruluş ve yıkılış sürecini açıklar.
ÖÇ12 Türk ve Çerkez Memluklularının İslam kültür ve medeniyetine katkılarını anlatır.
ÖÇ13 Osmanlı tarihinin siyasi ve kültürel karakteristik özelliklerini açıklar.
ÖÇ14 İlk Müslüman-Türk devletlerinin İslam Medeniyetine katkılarını bilir.
ÖÇ15 Türklerin İslam tarihindeki konumunu anlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Abbasi Davetinin ortaya çıkışı ve Abbasi Devleti'nin kuruluşu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Abbasi Devleti'nin genel özellikleri ve ilk Abbasi halifeleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Abbasiler zamanında kültür ve medeniyet (tercüme faaliyetleri vb. gelişmeler) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Türkler ve İslamiyet; Emevier ve Abbasiler dönemlerinde Türk-İslam ilişkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Abbasi coğrafyasında kurulan ilk Müslüman Türk devletleri: Tolunoğulları, İhşidiler, Sacoğulları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlk Müslüman Türk devletleri: İdil Bulgar Devleti ve Karahanlılar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Orta Asya'da kurulan ilk Müslüman Türk devletleri: Gazneliler ve Harzemşahlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 İlk büyük Müslüman İmparatorluk: Selçukluların tarih sahnesine çıkışı siyasi, kültürel ve sosyal etkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
9 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
10 Anadolu'da kurulan ilk Müslüman Türk devletleri: Anadolu Selçuklu Devleti ve Beylikler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ortadoğu'da güçlü iki Müslüman Türk devleti: Eyyubiler ve Memluklular Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Haçlı Seferleri ve Moğol İstilası Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Osmanlılar: Kuruluş ve devletleşme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Cihan devleti Osmanlı'nın önemi ve genel karakteristik özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Müslüman Türk devletlerinde siyasi, idari, askeri, adli ve mali yapı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Abbasiler ve Müslüman Türk devletlerinin Türk ve dünya tarihine etkileri ve katkıları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Benzetim
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 11:46