Genel Bilgi
Kod | ILH223 |
Ad | İslam Tarihi II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Abbasi döneminin siyasi, sosyal ve kültür tarihleri hakkında bilgi sahibi olmak ve Abbasi coğrafyasında, Orta Asya'da ve Anadolu'da kurulan Müslüman Türk Devletleri hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği
Abbasi Devletinin siyasi, sosyal tarihleri ve kültürel gelişmeleri, Türklerin İslamiyet'i kabulü ve tarih içinde kurulan Müslüman Türk Devletleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Heyet, İslam Tarihi II, Lisans Yayıncılık, İstanbul 2018.
Notlar
1. Adem Apak, Anahatları ile İslam Tarihi, İstanbul, 2011. 2. Eyup Baş (ed.), İslam Tarihi (El Kitabı), Ankara, 2012. 3. Heyet, İslam Tarihi II, Bilay Yayıncılık, Ankara, 2018. 4. Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, Ankara, 2001. 5 H. İbrahim Hasan, Siyasi, Dini, Kültürel, Sosyal İslâm Tarihi, İstanbul, 1991. 6. Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, Ankara, 1989. 7. İrfan Aycan-İbrahim Sarıçam, Emevîler, Ankara,1999.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Abbasi Devleti'nin kuruluşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Abbasi döneminde meydana gelen siyasi, ekonomik ve sosyal gelişmeler ve değişimler hakkında yorum ve analiz becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | Emevi ve Abbasi dönemi Türk-İslam ilişkilerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Türklerin Müslüman oluş sürecini anlatır. |
ÖÇ05 | İlk Müslüman Türk Devletlerini listeler. |
ÖÇ06 | Tolunoğulları, Sacoğulları, İhşidiler Devletlerinin kuruluş ve gelişim süreçlerini anlatır. |
ÖÇ07 | İdil Bulgar ve Karahanlı Devletlerinin kuruluş ve yıkılış sürecini özetler. |
ÖÇ08 | Gazneli ve Harizmşahlar Devletlerinin kuruluş ve yıkılış sürecini açıklar. |
ÖÇ09 | Türklerin Anadolu'ya geliş serüvenini analiz eder. |
ÖÇ10 | Selçukluların siyasi ve medeniyet tarihinin önemli safhalarını anlatır. |
ÖÇ11 | Eyyubi ve Memluklu devletlerinin kuruluş ve yıkılış sürecini açıklar. |
ÖÇ12 | Türk ve Çerkez Memluklularının İslam kültür ve medeniyetine katkılarını anlatır. |
ÖÇ13 | Osmanlı tarihinin siyasi ve kültürel karakteristik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ14 | İlk Müslüman-Türk devletlerinin İslam Medeniyetine katkılarını bilir. |
ÖÇ15 | Türklerin İslam tarihindeki konumunu anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Abbasi Davetinin ortaya çıkışı ve Abbasi Devleti'nin kuruluşu | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Abbasi Devleti'nin genel özellikleri ve ilk Abbasi halifeleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Abbasiler zamanında kültür ve medeniyet (tercüme faaliyetleri vb. gelişmeler) | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türkler ve İslamiyet; Emevier ve Abbasiler dönemlerinde Türk-İslam ilişkileri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Abbasi coğrafyasında kurulan ilk Müslüman Türk devletleri: Tolunoğulları, İhşidiler, Sacoğulları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlk Müslüman Türk devletleri: İdil Bulgar Devleti ve Karahanlılar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Orta Asya'da kurulan ilk Müslüman Türk devletleri: Gazneliler ve Harzemşahlar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | İlk büyük Müslüman İmparatorluk: Selçukluların tarih sahnesine çıkışı siyasi, kültürel ve sosyal etkileri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
9 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
10 | Anadolu'da kurulan ilk Müslüman Türk devletleri: Anadolu Selçuklu Devleti ve Beylikler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ortadoğu'da güçlü iki Müslüman Türk devleti: Eyyubiler ve Memluklular | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Haçlı Seferleri ve Moğol İstilası | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Osmanlılar: Kuruluş ve devletleşme | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cihan devleti Osmanlı'nın önemi ve genel karakteristik özellikleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Müslüman Türk devletlerinde siyasi, idari, askeri, adli ve mali yapı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Abbasiler ve Müslüman Türk devletlerinin Türk ve dünya tarihine etkileri ve katkıları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Benzetim |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |