OKLZ201 Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OKLZ201
Ad Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Erken çocukluk döneminde dönemde çocukların bilişsel gelişimlerini desteklemek için ele alınması gereken temel matematik becerileri ile kavramlarının neler olduğunun ve bu kavramların çocuklara nasıl kazandırılacağının, kavramlara ilişkin etkinliklerin nasıl planlanacağının, etkinliklerin günlük planda nasıl yer alacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Erken çocukluk döneminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartlar; matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri; matematik eğitimi ve oyun; matematik programları (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids); temel matematiksel kavramlarının kazanılması, problem çözme, eşleştirme-karşılaştırma-sınıflandırma-sıralama-örüntü oluşturma, sayılar ve sayma, sayı kavramının öğretim aşamaları, semboller, işlemler, geometri, mekanda konum, ölçme, veri analiz-grafik/olasılık; matematik etkinlikleri planlama ve uygulama.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aktaş Arnas, Y., Aslan, D., ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge yayıncılık.

Notlar

Aktaş Arnas, Y. (2012). Okul öncesi dönemde matematik eğitim. Vize Yayıncılık


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Erken çocukluk döneminde matematiğin tanımı ve önemi açıklar
ÖÇ02 Erken çocukluk dönemi matematik eğitiminde ilke ve standartları açıklar
ÖÇ03 Erken çocukluk matematik eğitimi kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknik ve yöntemlerini açıklar ve uygular
ÖÇ04 Matematik etkinliklerinin diğer okul öncesi eğitimi etkinlikleri ile nasıl bütünleştirilebileceğini açıklar
ÖÇ05 Erken çocukluk matematik programlarını (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids) açıklar
ÖÇ06 Erken çocukluk dönemindeki çocukların bilişsel gelişimleri ile ilgili temel kuramları açıklar
ÖÇ07 Erken çocukluk döneminde çocuklarda kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini açıklar
ÖÇ08 Erken çocukluk eğitiminde matematik öğrenme merkezinin nasıl planlanması ve düzenlemesi gerektiğini açıklar
ÖÇ09 Okul öncesi eğitim programına uygun olarak matematik etkinliklerini hazırlar
ÖÇ10 Erken çocukluk matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramları açıklar
ÖÇ11 Erken çocukluk matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramlara ilişkin etkinlik planlar
ÖÇ12 Erken çocukluk matematik eğitimde yer alan kavramlara ilişkin materyaller hazırlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 1
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir 1
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Erken çocukluk eğitiminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartları Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Erken çocuklukta matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Matematik etkinliklerinin planlanması ve diğer etkinliklerle ile bütünleştirilmesi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 3 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Erken çocukluk eğitiminde matematik programları (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 4 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Çocuklarda bilişsel gelişim ve kavram edinimi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 5 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Sınıflandırma) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Birebir eşleme) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, sınıflandırma ile ilgili materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ödev/proje hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Karşılaştırma ve sıralama) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, birebir eşleme ile ilgili materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Sayılar) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, karşılaştırma ve sıralama ile ilgili materyal hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
11 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (İşlem) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, sayılar ile ilgili materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Ölçme) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, işlem eşleme ile ilgili materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Geometri ve uzamsal algı) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, ölçme ile ilgili materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (veri analizi, grafik ve olasılık) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, geometri ve uzamsal algı ile ilgili materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Problem çözme) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, veri analizi, grafik ve olasılık ile ilgili materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarını okuma 1 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarını okuma 2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 01:58