Genel Bilgi
Kod | EFMZ102 |
Ad | Öğretim Teknolojileri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimi ve kuramsal temelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını, öğretim teknolojilerinin tasarımı ile ilgili temel bilgi, kavram, ilke ve becerileri kazanmalarını, etkili öğretim materyalleri tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme becerilerini edinmelerini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, eğitim ve öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramlar, sistem ve iletişim kuramları, öğrenme yaklaşımları, öğretimin analizi, öğretim içeriğini ve etkinlikleri planlama/düzenleme, öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması, öğretim materyallerinin önemi, seçimi ve tasarlanması, tematik öğretim materyali tasarlama, öğretim materyalleri ve etkili kullanım ilkeleri, ve öğretim materyallerini değerlendirme ölçütleri ve güncel okuryazarlıklar konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yalın, Halil İbrahim (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretim tasarımı ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Öğretiminin sisteminin temel ögelerini ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Öğretim teknolojilerinde iletişimin yeri ve önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenme kuramlarının materyal tasarımına sağladığı katkıları açıklar. |
ÖÇ05 | Öğretim materyallerinin, öğretim sürecindeki önemini açıklar. |
ÖÇ06 | Öğretim amaçlarını belirlemenin, materyal tasarımı açısından önemini açıklar. |
ÖÇ07 | Belirlediği öğretim amacına ve içeriğe uygun bir öğretim materyali tasarlar. |
ÖÇ08 | Öğretim materyallerinin üstün ve zayıf yönlerini dikkate alarak içeriğe uygun bir öğretim materyali seçebilir. |
ÖÇ09 | Materyal tasarlamada görsel tasarım ilkelerini kullanır. |
ÖÇ10 | Bilgiyi seçme ve kullanmada okuryazarlığın önemini açıklar. |
ÖÇ11 | Hazırlanan bir öğretim materyalinin, tasarım ilkelerine uygunluğunu değerlendirir. |
ÖÇ12 | Öğrenme-öğretim etkinliklerinde materyal kullanmanın önemini kabul eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrenme, eğitim, öğretim, bilim ve teknoloji kavramları arasındaki ilişkiler. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sistem kuramı ve iletişim kuramlarının öğretim teknolojisi ile ilişkisi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğretim teknolojileri ve öğrenme kuramlarının ilişkisi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğretimin amaçlarının analizi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Öğretim içeriğini ve etkinliklerini planlama/düzenleme 1 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Öğretim içeriğini ve etkinliklerini planlama/düzenleme 2 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması, materyal seçimi, materyal hazırlama ve kullanım ilkeleri ve materyal kullanmanın yararları. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Öğretim materyallerinin genel özellikleri (üstün ve zayıf yönleri, hazırlama özellikleri vb) | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Görsel tasarım ilkeleri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tematik öğretim materyali tasarlama | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Alana özgü nesne ambarı oluşturma | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Güncel okuryazarlıklar | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Öğretim materyallerini değerlendirme ölçütleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |