FELZ103 Klasik Mantık

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ103
Ad Klasik Mantık
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ömer KIZILTAN
Dersin Öğretim Elemanı Ömer KIZILTAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Klasik mantığın temel kavramlarını ve ilkelerini öğrenciye kazandırmak

Dersin İçeriği

Doğru ve sistemli düşünmenin yöntem ve ilkeleri; mantık, felsefe ve bilim ilişkisi, klasik mantık ve modern mantık ayrımı; mantığın temel kavramları; kavram-terim, kavram çeşitleri, kavramlar arası ilişkiler, içlem-kaplam, kıyas, kıyas çeşitleri, tanım, tanımlanamazlar, önerme, önerme çeşitleri, önermeler arası ilişkiler, döndürme, beş tümel gibi konulardan oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Özlem, D. (2019). Mantık. İstanbul: Notos. Çüçen, A. K. (2020). Mantık. (12.b.). Bursa: Sentez

Notlar

Öner, N. (2021). Klasik Mantık. İstanbul: Divan.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mantığın problem alanını tanır
ÖÇ02 Mantığın yaşamdaki rolünü kavrar.
ÖÇ03 Akıl yürütme biçimlerini öğrenir
ÖÇ04 Mantık ilkelerinin önemini değerlendirir.
ÖÇ05 Tanım ve tanım çeşitlerini farklı alanlardan örneklerle edinir.
ÖÇ06 Kavram ve terimin düşünmedeki rolünü kavrar.
ÖÇ07 'Nelik', 'gerçeklik', 'kimlik'i açıklar.
ÖÇ08 İçlem ve kaplamı ayırt eder
ÖÇ09 Tümevarımla tümdengelimli çıkarım formlarını kıyas edebilir.
ÖÇ10 Doğrudan ve dolaylı çıkarımları ayırt eder.
ÖÇ11 'Beş tümel'i tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mantık nedir. Mantık teriminin tarihsel gelişimi Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Akıl yürütme türleri ve aklın ilkeleri (Mantık ilkeleri) Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kavram ve terim Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Kavram çeşitleri ve kavramlar arası ilişkiler Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Nelik, Kimlik, Gerçeklik, İçlem, Kaplam Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Beş tümel (Cins, tür, ayrıklık, özgülük, ilinti) Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kategoriler Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tanım, Bölme, Sınıflama Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Önermenin yapısı, önerme çeşitleri Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Önermeler arası ilişkiler Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dört standart form basit (kategorik) önerme Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Çıkarım mantığı ve türleri Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
14 Kategorik çıkarımlar (Kıyas) ve kıyas yapısı, kıyas kuralları Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
15 Genel değerlendirme Tüm konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.11.2022 04:45