Genel Bilgi
Kod | FELZ103 |
Ad | Klasik Mantık |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ömer KIZILTAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ömer KIZILTAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik mantığın temel kavramlarını ve ilkelerini öğrenciye kazandırmak
Dersin İçeriği
Doğru ve sistemli düşünmenin yöntem ve ilkeleri; mantık, felsefe ve bilim ilişkisi, klasik mantık ve modern mantık ayrımı; mantığın temel kavramları; kavram-terim, kavram çeşitleri, kavramlar arası ilişkiler, içlem-kaplam, kıyas, kıyas çeşitleri, tanım, tanımlanamazlar, önerme, önerme çeşitleri, önermeler arası ilişkiler, döndürme, beş tümel gibi konulardan oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özlem, D. (2019). Mantık. İstanbul: Notos. Çüçen, A. K. (2020). Mantık. (12.b.). Bursa: Sentez
Notlar
Öner, N. (2021). Klasik Mantık. İstanbul: Divan.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mantığın problem alanını tanır |
ÖÇ02 | Mantığın yaşamdaki rolünü kavrar. |
ÖÇ03 | Akıl yürütme biçimlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Mantık ilkelerinin önemini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Tanım ve tanım çeşitlerini farklı alanlardan örneklerle edinir. |
ÖÇ06 | Kavram ve terimin düşünmedeki rolünü kavrar. |
ÖÇ07 | 'Nelik', 'gerçeklik', 'kimlik'i açıklar. |
ÖÇ08 | İçlem ve kaplamı ayırt eder |
ÖÇ09 | Tümevarımla tümdengelimli çıkarım formlarını kıyas edebilir. |
ÖÇ10 | Doğrudan ve dolaylı çıkarımları ayırt eder. |
ÖÇ11 | 'Beş tümel'i tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mantık nedir. Mantık teriminin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Akıl yürütme türleri ve aklın ilkeleri (Mantık ilkeleri) | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kavram ve terim | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kavram çeşitleri ve kavramlar arası ilişkiler | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Nelik, Kimlik, Gerçeklik, İçlem, Kaplam | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Beş tümel (Cins, tür, ayrıklık, özgülük, ilinti) | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kategoriler | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tanım, Bölme, Sınıflama | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Önermenin yapısı, önerme çeşitleri | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Önermeler arası ilişkiler | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dört standart form basit (kategorik) önerme | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Çıkarım mantığı ve türleri | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Kategorik çıkarımlar (Kıyas) ve kıyas yapısı, kıyas kuralları | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Genel değerlendirme | Tüm konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |