Genel Bilgi
Kod | EFMZ204 |
Ad | Öğretim Teknolojileri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenme sürecinde öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin kuramsal temellere ve öğretim amaçlarına uygun tasarımı, seçilmesi, geliştirilmesi ve uygulanması becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramlar, yaklaşımlar, kuramlar, modeller: ADDIE, Çok ortamlı öğrenmeler de Mayer'in Bilişsel Modeli, Gagne modeli vb., Genel görsel tasarım ilkeleri. Kuramsal temelde öğretimin tasarımı, materyal geliştirme, seçme ve değerlendirme. Farklı durum ve koşullar için materyal seçimi, geliştirilmesi ve öğretimsel öğeler uyumunun sağlanılması. Çeşitli öğretim materyallerinin özellikleri, gelişen teknolojiler, öğrenme platformları, materyallerin öğretim sürecindeki yeri, uygun kullanımı ve etkileri.
Dersin Ön Koşulu
Ders önkoşulu yok.
Kaynaklar
Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım.
Notlar
Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretim teknolojilerinin temel kavram ve kuramsal temellerini açıklar. |
ÖÇ03 | ADDIE modelini öğretimsel problem çözümüne uygular. |
ÖÇ04 | Verilen bir öğretim tasarım modelini analiz, tasarım ve geliştirme aşamalarında kullanır. |
ÖÇ05 | Çoklu ortam ilkeleri temelinde materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir. |
ÖÇ06 | Genel materyal tasarımı ilkelerine göre materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir. |
ÖÇ07 | Öğretim teknolojileri çalışmalarında öğretimsel öğeler arasında uyumu sağlar ve gerekçesiyle sunar. |
ÖÇ08 | Öğretim problemlerinin çözümünde ölçütler temelinde materyal özellikleri, öğretimsel koşul ve durumlara göre, uygun kararları alır, düzenlemeleri gerçekleştirir ve gerekçesiyle açıklar. |
ÖÇ09 | Yeni teknolojilerin kullanımları ve etkileri konusunda kuramsal, ilkesel ve rasyonel gerekçeler üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve Öğretim teknolojileri ile ilgili genel tarihsel gelişim ve temel kavramlar | Programın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | 2. Öğretim teknolojilerinde modeller: sistem yaklaşımı, ADDIE vd. , öğretim teknolojileri projelerinin belirlenmesi | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | 3. Öğretim teknolojilerinde yaklaşımlar ve öğrenme kuramları | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | 4. Analiz: İhtiyaç analizi, öğrenen analizi ve şema, bellek yapıları, İKK, bilişsel yük | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | 5. Tasarım: Gagne, Merill içerik birimleri ve davranış düzeyleri ve Dick ve Carey ile hiyerarşik tablo, iş ve görev analizi: Analiz ve tasarım etkinliği | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | 6. Tasarım: Öğretim tasarımı modelleri: Gagne, (Bloom, Merill, Reigeluth vb.): Analiz ve tasarım etkinliği | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
7 | 7. Geliştirme: Multimedia: Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli: Geliştirme etkinliği | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 9. Geliştirme: Materyal geliştirme genel kavram ve ilkeleri: alan, denge, çizgi, doku vb. : Etkili sunum ilkeleri vb. Geliştirme etkinliği | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 10. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Öğretimsel öğeler arası uyum için yazılım örnekleri, değerlendirme; görseller,modeller, simulasyon, animasyon, oyun ve önerilerin tartışılması | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 11. Vize ödevlerinin teslimi ve final projeleri için önerilerinin tartışılması | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
12 | 12. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Artırılmış gerçeklik, kavram haritaları ve bilişsel destek araçları, scratch vb., ve önerilerin tartışılması | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | 13. Yenilikler, yeniliklerin yayılması ve etkileri: Bilişim teknolojileri, öğretim teknolojileri, eğitim bilimlerinde değişim; Teknolojik, psikolojik, sosyo-kültürel, eğitimsel, ekonomik vb. etkiler | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | 14. Final projeleri sunumları/teslimleri | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
15 | 15. Final projeleri sunumları/teslimleri ve gözden geçirme | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders kaynaklarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |