Genel Bilgi
Kod | EFMZ103 |
Ad | Eğitim Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLSUN DÜLGEROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ömer KIZILTAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Ömer KIZILTAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitimin neliği hakkında eğitim felsefesine ilişkin görüşlere dayalı çözümlemeler yapabilmek, teorilerle uygulamalar arasındaki problemleri bireysel ve toplumsal düzeyde değerlendirip eleştirel bir tutum alabilme; insanın amaçlarıyla eğitimin tarzı ve yönü arasındaki bağıntıları tarihsel ve güncel tartışmalar içinden kurabilmek.
Dersin İçeriği
Eğitimin felsefi problem alanı olarak çeşitli kavramlarla ilişkisine değinilmiştir. Eğitim felsefesinin ne olduğu konusu ile birlikte başta bazı felsefecilerin görüşlerinden hareketle çeşitli eğitim felsefelerine ve bunlardan ortaya çıkan eğitim felsefesi akımlarına yer verilmiştir. Son olarak da eğitim felsefesine ilişkin görüşlerin uygulamaları Cumhuriyet öncesi dönem, Cumhuriyet dönemi ve günümüz olmak üzere üç kısımda ele alınmıştır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Günay, M. (2021). Eğitim Felsefesi. (2.b). Konya: Çizgi .
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitimin temel problemlerini kavrar |
ÖÇ02 | Eğitimin kavramsal boyutlarını tartışır |
ÖÇ03 | Eğitimin diğer alanlarla ilişkisini kurar |
ÖÇ04 | Farklı filozofların eğitimle ilgili görüşlerini tartışır |
ÖÇ05 | Eğitim felsefesi akımlarını ayırt eder |
ÖÇ06 | Cumhuriyet dönemi eğitim felsefesi adına gerçekleşen gelişmeleri kavrar |
ÖÇ07 | Günümüz eğitim sistemine bağlı eğitim felsefesini değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe nedir- Felsefenin çeşitli alanlarla ilişkisi | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Eğitimin Kavramsal Boyutları (Eğitim nedir, Eğitim ve İndoktrinasyon, Öğretim nedir vb.) | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eğitimin Kavramsal Boyutları (İnsan nedir, İnsan doğası nedir, Eğitim ve Kültür) | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eğitim felsefesi nedir- Eğitimin amaçları nelerdir | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İdealizm, Platon ve Eğitim | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Realizm, Aristoteles ve Eğitim | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Naturalizm, Rousseau ve Eğitim | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pragmatizm, Dewey ve Eğitim | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Varoluşçuluk, Buber ve Eğitim | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eğitim felsefesi akımları Daimicilik, Özcülük (Esasicilik) | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eğitim felsefesi akımları İlerlemecilik, Yeniden Kurmacılık | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Cumhuriyet öncesi dönem eğitim felsefesine bakış | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cumhuriyet dönemi eğitim felsefesi-gelişmeler | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Günümüz eğitim sistemi ve buna bağlı eğitim felsefesinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |