Genel Bilgi
Kod | FENZ302 |
Ad | Fen Öğretimi II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEDAT UÇAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan strateji, yöntem ve teknikleri uygulamalı olarak öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretim stratejisi, yöntem, teknik, materyal ve uygulamaları; (bilimsel süreç, düşünme, yaşam, mühendislik ve tasarım becerileri: önemi ve gelişimi, araştırma ve sorgulamaya dayalı öğretim stratejisi, argümantasyon, kavram karikatürleri, tahmin et-gözle-açıkla, öğrenme döngüsü (5E ve 7E); probleme dayalı öğretim yöntemi, proje tabanlı öğretim yöntemi, örnek olaya dayalı öğretim yöntemi, fen öğretiminde bağlam (yaşam) temelli öğrenme vb.); Fen Bilimleri Öğretmeni Yeterliklerinin incelenmesi, ; öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gamze Hastürk. Teoriden Pratiğe Fen Bilimleri Öğretimi. PEGEM AKADEMİ Hilal Aktamış. Örnek Etkinliklerle Fen Eğitiminde Argümantasyon. Anı Yayıncılık Orhan Karamustafaoğlu, Özen Tezel ve Uğur Sarı. Güncel Yaklaşım ve Yöntemlerle Etkinlik Destekli Fen Öğretimi. Pegem Akademi. Şengül Anagün ve Nil Duban. Fen Bilimleri Öğretimi. Anı Yayıncılık
Notlar
-Orhan Karamustafaoğlu. (2018). Güncel Yaklaşım ve Yöntemlerle Etkinlik Destekli Fen Öğretimi. Pegem Akademi -Evren Yapıcıoğlu, A. (2016). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde sosyobilimsel durum temelli yaklaşım uygulamalarının etkililiğine yönelik bir karma yöntem çalışması. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel süreç becerilerini açıklar. |
ÖÇ02 | Fen öğretiminde yaygın kullanılan öğretim strateji, yöntem ve teknikleri açıklar. |
ÖÇ03 | Fen öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikleri ders planlarında kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında bilgilendirme | yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel süreç becerileri, 21. Yüzyıl Becerileri | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yapılandırmacı Yaklaşım Araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim stratejisi: Öğrenme döngüsü (5E ve 7E Modeli) | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Probleme dayalı öğrenme yöntemi | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Proje tabanlı öğrenme yöntemi Örnek olaya dayalı öğrenme yöntemi | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fen öğretiminde güncel öğretim yaklaşımları: • STEM (FeTeMM) Eğitimi • Fen öğretiminde bağlam (yaşam) temelli öğrenme • Girişimcilik ve fen eğitimi | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Argümantasyon, Tahmin et-Gözle-Açıkla (TGA) Stratejisi | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kavram karikatürleri | okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | ARGÜMANTASYON ETKİNLİĞİ: Yunuslarla Terapi (Yapıcıoğlu, 2016, s. 158) | Yunuslarla terapi hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Phet simülasyonlarıyla KAVRAM KARİKATÜRÜ ETKİNLİĞİ: Atomları Bir arada Tutan Nedir? | Kavram karikatürü hakkında okuma Phet simülasyonu incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
12 | KAVRAM KARİKATÜRÜ ETKİNLİĞİ: Bardakta Neler Oluyor? | Kavram karikatürü hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
13 | ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ ETKİNLİĞİ: Kaçak Elektrik (Yapıcıoğlu, 2016, s. 172) | Türkiye'de kaçak elektrik hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulanması: Kavram karikatürleri | Kavram karikatürü hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dönemin değerlendirilmesi | Tüm bölümlerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |