Genel Bilgi
Kod | ARY713 |
Ad | Eski Anadolu'da Yazı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Anadolu'da tarih öncesi devirlerde kullanılan yazılar hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriği
Yazı, Sümer resim yazısı, Çivi yazısının uygulandığı diller, Yazı malzemesi olarak kil ve kullanım şekilleri, Hitit çivi yazısında işaretler ve değerleri, Bazı Maşat-Höyük tabletlerinin transkripsiyonları, Maşathöyük tabletlerinin tercümeleri anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Alp, S., 1964, Eski Anadolu Yazısının Menşeleri, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara.
Notlar
ÜNAL 2016: A.Ünal, Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte; Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolunun eski dillerini tanıtır. |
ÖÇ02 | Çivi yazısının tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Hiyeroglif yazısını tanıtır. |
ÖÇ04 | Çivi yazılı tabletleri açıklar. |
ÖÇ05 | Boğazköy'ün planını ele alır. |
ÖÇ06 | Eski Anadolu şehirlerini tanıtır. |
ÖÇ07 | Hititçe sözcükleri açıklar. |
ÖÇ08 | İran-Bisutun kayalığındaki üç çeşit yazı dilini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yazı nedir, Sümer resim yazısı, | Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Mezopotamya'da yazı, Sümer resim yazısı | Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Resim yazsısından çivi yazısına dönüşüm | Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Çivi yazısının uygulandığı diller, | Alp, S., 1964, “Eski Anadolu Yazısının Menşeleri”, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Yazı malzemesi olarak kil ve kullanım şekilleri, | Demiriş, B., Eskiçağda Yazı Araç ve Gereçleri, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 4, İstanbul, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Çivi yazısının çözümü, Bisutun kitabesi, | Streck, M.P. 2005, Sprachen des alten Orients, Darmstadt, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Hitit çivi yazısında işaretler ve değerleri, | Hecker, K., 1996, “Zur Herkunft der hethhitischen Keilschrift”, Studies on the Civilization and Culture of Nuzi and Hurrians, Richard F.S. Starr Memorial Volume, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hitit grameri, | Hoffner, A.-Melchert, C., 2008, A Grammar of the Hittite Language, Eisenbrauns, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Hititçede kullanılan sözlükler, | Ünal, A. 2007, Tischer, J. 1983, Güterbock. H.G.- Hoffner, H. 1986 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Boğazköy’den elde edilen tabletlerin yayın serilerinin tanıtılması (KBo, KUB, ABoT, ABoT 2 vb.) ve www.hethiter.net adresli internet ortamında “Hethit | www.hethiter.net | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Hititlerin başkenti Boğazköy | Boğazköy Rehber Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Akadca'dan Çeşitli Yollarla Türkçeye geçen kelimeler | Özcan Şimşek, Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006 Yıllığı, Ankara, 2007 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Hititlerden günümüze kadar gelen coğrafi adlar | Ünal, Ahmet. Hititler Devrinde Anadolu II, İstanbul 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Determinatifler | Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınavları | D. Hawkins, Corpus of Hieroglyphic Luwian Inscriptions, Vol.I: Inscriptions of the Iron Age, Parts 1-3. Berlin- New York: Walter de Gruyter | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |