Information
Code | ARY713 |
Name | Writing in Ancient Anatolia |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
It gives information about the writings used in prehistoric times in Anatolia.
Course Content
What is writing, Sumerian pictogram, Languages in which cuneiform is applied, Clay as writing material and its usage, Signs and their values in Hittite cuneiform, Transcriptions of some Maşat-Höyük tablets, translations of Maşathöyük tablets.
Course Precondition
None
Resources
Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Alp, S., 1964, Eski Anadolu Yazısının Menşeleri, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara.
Notes
ÜNAL 2016: A.Ünal, Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte; Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Introduces the ancient languages of Anatolia. |
LO02 | Explains the historical development of cuneiform writing. |
LO03 | Introduces hieroglyphic writing. |
LO04 | Explains cuneiform tablets. |
LO05 | The plan of Boğazköy is discussed. |
LO06 | Introduces the old Anatolian cities. |
LO07 | Explains Hittite words. |
LO08 | Explain the three types of written language in the Iran-Bisutun rock. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have current information about the field. | 5 |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the basic concepts related to archaeology. | |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. | 3 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes the cultures of Çukurova region. | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Explains the cultural development of Çukurova region. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects data related to the field of archaeology. | 2 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines movable and immovable cultural assets. | 3 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. | 3 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops appropriate solutions to research problems. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | What is writing, Sumerian caption, | Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Mesopotamian writing, Sumerian caption | Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Conversion from caption to cuneiform | Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | The languages in which cuneiform is applied, | Alp, S., 1964, “Eski Anadolu Yazısının Menşeleri”, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Clay as a writing material and its uses, | Demiriş, B., Eskiçağda Yazı Araç ve Gereçleri, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 4, İstanbul, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Solution of cuneiform script, Bisutun inscription, | Streck, M.P. 2005, Sprachen des alten Orients, Darmstadt, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Signs and their values in Hittite cuneiform, | Hecker, K., 1996, “Zur Herkunft der hethhitischen Keilschrift”, Studies on the Civilization and Culture of Nuzi and Hurrians, Richard F.S. Starr Memorial Volume, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Midterm | Midterm | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hittite grammar, | Hoffner, A.-Melchert, C., 2008, A Grammar of the Hittite Language, Eisenbrauns, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | dictionaries used in Hittite, | Ünal, A. 2007, Tischer, J. 1983, Güterbock. H.G.- Hoffner, H. 1986 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Introducing the publication series of tablets obtained from Boğazköy (KBo, KUB, ABoT, ABoT 2 etc.) and "Hethit" on the internet at www.hethiter.net | www.hethiter.net | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Bogazkoy, the capital of the Hittites | Bogazkoy Guide Book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Words from Akkadian to Turkish in Various Ways | Özcan Şimşek, Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006 Yıllığı, Ankara, 2007 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Geographical names from the Hittites to the present | Ünal, Ahmet. Hititler Devrinde Anadolu II, İstanbul 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Determinatives | Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Tearm Exams | Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Tearm Exams | D. Hawkins, Corpus of Hieroglyphic Luwian Inscriptions, Vol.I: Inscriptions of the Iron Age, Parts 1-3. Berlin- New York: Walter de Gruyter | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |