Genel Bilgi
Kod | FEL712 |
Ad | Sosyal Hareketler Sosyolojisi İncelemelerinde İleri Metodoloji (S) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı. Sosyal hareketler sosyolojisinin temel kavramlar bilgisini elde etmek. Belirli sosyal hareketleri incelemek. sosyal hareketler sosyolojisi alanına ilişkin metodoloji denemelerde bulunmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste. Celali isyanları. İslamcı hareketler. Kürt hareketi. feminizm. gençlik hareketleri vs. gibi tarihsel-deneysel olarak ortaya çıkmış belirli sosyal hareketlerin incelenmesinde metodolojik denemeler çalışılacaktır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çayır. Kenan. (1999). Yeni Sosyal Hareketler. İstanbul. Kaknüs Yayınları. Garner. Roberta (1996). “Social Movements Theories: Conttemporary Movements and Ideology”. New York: Mc Graw-Hill Inc.. s. 41-67. Gusfield. Joseph R. (1970). “Protest. Reform and Revolt: A Reader in Socila Movements”. New York: Wiley. 576 pp. Swindler. Ann (1995). “Cultural Power and Social Movements”. Social Movements and Culture. Ed: Heank Johston and Bert Klandermans. University
Notlar
Tourain. Alain. (1985). “Social Movements and Social Change”. The Chalange of Social Change. Orlando Fals Banda (ed.) içinde. California: Sage Publication. Türkdoğan. Orhan. (1997a). Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi. İstanbul: Birleşik Yayıncılık. Tilly. Virginia. (1997). “The Terms of The Debate: Untangling Language about ethnicity and ethnic movements”. Ethnic and Racial Studies V:”20. N:3.. Ash. Roberta. (1972). “Social Movements in America. Chicago: Markham. 274 pp.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Felsefe. sosyoloji. psikoloji. eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram. bilgi ve metodolojileri bilir. yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir. |
ÖÇ02 | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler. |
ÖÇ04 | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır. |
ÖÇ05 | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Dönem ödevlerinin tanıtılması. | Hazırbulunuşluk | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
2 | Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
3 | Kolektif Davranış ve Göreli Yoksunluk | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
4 | Kaynak Mobilizasyonu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
5 | Kimlik Yönelimli Hareketler | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
6 | Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
7 | Yeni Sosyal Hareketler Üzerine | Planlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
8 | Dönem dersi üzerine tartışma | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kimlikler. Şikayetler ve Yeni Sosyal Hareketler | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
10 | Tarihsel Aktörler Olarak Hareketler: Yeni sosyal hareketler ve sınıfla ilişkisi. kolektif kimlik. sosyal hareketler ve toplumsal kurumlar. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
11 | Yeni ve klasik Toplumsal Hareketlerin sentezi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
12 | Ekvador’daki CONAİE. Bolivya’daki cocaleros. Meksika’daki Zapatistler ve Brezilya’daki MST gibi sınıf-temelli kırsal hareketlerin karşılaştırılmalı incelenmesi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
13 | Kadın hareketleri: karşılaştırmalı inceleme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
14 | Sınıf hareketler: Karşılaştırmalı inceleme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Etnik hareketler: Karşılaştırmalı inceleme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Final sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |