Genel Bilgi
Kod | FEL706 |
Ad | Çok-Kültürlülük ve Toplumsal Bütünleşme (S) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Dışlama, ayrışma, asimilasyon, gruplar arası ilişki biçimleri, çok-kültürlülük, çoğulculuk ve bütünleşme olgu ve süreçlerine dair hem temel kavram, teori ve araştırma yöntemlerine hem de çözüm önerileri geliştirebilme bilgi, beceri, duyarlılığına haiz araştırmacı veya kişiler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste; toplusal yapı, kültür, ideoloji, cinsiyet, dil, din, mezhep, coğrafya, yöre, göç ve toplumsal tabakalaşma eşliğinde gruplar arası ilişki biçimleri, etnik ve inter-kültürel ilişkiler, dışlama, ayrışma, asimilasyon, çok-kültürlülük, çoğulculuk ve bütünleşme konuları; yeni çatışma alanları ve çözüme yönelik önerilen toplum modelleri irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Balibar, E., Wallerstein, İ. (2017). Irk Ulus Sınıf: Belirsiz Kimlikler. İstanbul, Metis. Anderson, B. (2007). Hayali Cemaatler. İstanbul, Metis. Gümüş, A., Gömleksiz, M. (1999). Din, Milliyetçilik ve Otoriteryenizm. Ankara: EğitimSen. Taylor, Charles (1996). Çokkültürcülük, İstanbul Anthony D. Smith (2014). Milli Kimlik, İletişim Yayınevi. Freire, P. (2016). Ezilenlerin Pedagojisi. İstanbul, Ayrıntı. Butler, Judith (2005). İktidarın Psişik Yaşamı: Tabiyet Üzerine Teoriler. çev. Fatma Tütüncü, Ayrıntı. Ecevit, Y.; Karkıner, N. (2011). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi. Eskişehir, AÖF
Notlar
Konuyla ilgili diğer klasik ve güncel kitaplar ve makaleler destek materyalini oluşturmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kişisel, biyografik, etnik, kültürel ve milli kimlikler arasındaki benzerlik ve farklılıkları keşfeder, |
ÖÇ02 | Kimliği oluşturan unsurları keşfeder, |
ÖÇ03 | Toplumsal ayrışma ve bütünleşme ile ilgili ana kavram ve teorileri bilir. |
ÖÇ04 | Toplumsal ayrışma ve bütünleşme sorunlarını zümrevi, sınıfsal ve siyasal açıdan analiz edebilir. |
ÖÇ05 | Toplumsal ayrışma ve bütünleşme ile kurumlar (sağlık, eğitim, barınma, ekonomi, hukuk, siyaset vb) ilişkileri analiz edebilir, yorumlayabilir. |
ÖÇ06 | Öz değerlendirme yapabilir. |
ÖÇ07 | Toplumsal bütünleşme ve çoğulculuğa dikkat eder, |
ÖÇ08 | Çözüm önerileri geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amaç ve önemi hakkında bilgilendirme ve tartışma | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Kimliğin neliğine ve oluşumuna dair farklı yaklaşım ve teoriler | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Kimlik oluşumu ile zümre, sınıf ve güç ilişkileri arasındaki etkileşimler | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Hak ve özgürlük | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | İlişki ve sevgi biçimleri | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Önyargı, düşmanlık, ayrışma ve nedenleri | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Göç tipleri ve göçlerin nedenleri | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara sınav, ara değerlendirme | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | İlişki, etkileşim, akültürasyon, bütünleşme ve asimilasyon | İlişki, etkileşim, akültürasyon, bütünleşme ve asimilasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Dil ve etkileşim | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Kültürel, normatif etkileşim ve bütünleşme | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Sosyal etkileşim ve bütünleşme | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Siyaset, iktidar ve yurttaşlık | Siyaset, iktidar ve yurttaşlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Önyargı, ayrışma ve eşitsizlikleri aşmaya yönelik alternatif paradigma ve model önerileri | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Alternatif modellerin değerlendirilmesi ve öneri geliştirme | Problemle ile ilgili temel yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Final sınavı | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Final sınavı | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |