Genel Bilgi
Kod | FBE714 |
Ad | Fen Eğitiminde Nitel Verilerin Analizi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma tekniklerini öğrenmelerini sağlamak, fen eğitiminde nitel araştırmaya dayalı küçük bir projeyi planlama becerisi kazanmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği
Nitel araştırmanın tanımı ve bilimsel araştırma geleneğindeki yeri tartışılacaktır. Sonraki aşamada, nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenemonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması)ile ilgili bilgi verilecek ve örnekler sınıf içinde paylaşılacaktır. Bir sonraki aşamadasüreç üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda nitel araştırmanın planlanması, araştırma sorularının oluşturulması, veri toplama yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik, veri analizi ve nitel araştırma sonuçlarının kullanılması konuları üzerinde uygulamalı olarak durulacaktır..
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ersoy, A., Akbaba, Altun, S. (2021). Nitel Veri Analizi, Pegema yayıncılık
Notlar
Hanson, W. E., Creswell, J. W., Clark, V. L. P., Petska, K. S., & Creswell, J. D. (2005). Mixed methods research designs in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 224.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel araştırmanın hangi kuramlara dayandığını açıklar |
ÖÇ02 | Nitel araştırmanın temel prensiplerini ifade eder |
ÖÇ03 | Nitel araştırmanın uygulama basamaklarını anlar |
ÖÇ04 | Örnek bir nitel araştırma deseni hazırlar.. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işlenişi ve içeriği hakkında genel bilgilendirme | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Nitel Araştırma – Temel Dönüşümler ve Bilimsel Araştırma İçindeki Yeri | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Nitel Araştırma Desen ve Yöntemleri | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Nitel Araştırma Desen ve Yöntemleri-II | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Nitel Araştırmada Süreci ve Örneklem Seçimi | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları I- Görüşme | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları II- Görüşme | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları I-Gözlem | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları II-Gözlem | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları III- Dokümanlar | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Nitel Araştırmada Veri Analizi | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Örnek uygulama yapılması | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | örnek uygulama-ıı | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-II | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |