Genel Bilgi
Kod | PF813 |
Ad | Çağdaş Bütçe Sistemlerinde Yeni Yaklaşımlar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İSMAİL GÜNEŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bütçedeki gelişimleri ve yeni teknikleri aktarmak, incelemek ve uygulanabilirliği konusunda analizler yapılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, bütçe alanında değişimleri yakından takip edebilmek ve gelişmelerin bütçe sistemlerine uyarlanabilirliği hakkında ilgili teori ve uygulamaları incelemektedir. Küreselleşme çerçevesinde dünya çapında değişiklik göstermeye başlayan ve önemi artan konular aynı zamanda kamu politikasına dönüştüğünde devlet bütçesi ve amaca ulaşmadaki rolü ön plana çıkmaktadır. Çevreye duyarlı bütçe, yeşil bütçe, insan haklarına duyarlı bütçe, sosyal bütçe, toplumsal cinsiyete duyarlı bütçe, katılımcı bütçe gibi konular günümüzde sıklıkla ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Bilici, G. (2012). Yeni kamu yönetimi anlayışı ve bütçe sistemi: Türkiye örneği
Notlar
Zekioğlu, M. (2009). Türkiye'de kamu mali yönetimi reformu ve yeni bütçe sistemi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kamu bütçesini fonksiyon ve ilkeleri ile tanımlar |
ÖÇ02 | Bütçe sistemlerini tanır farklılıklarını ayırt eder ve bütçe ilkeleri yönünden değerlendirir |
ÖÇ03 | Stratejik plana dayalı performans esaslı bütçelemeyi unsurları veya hazırlama safhaları ile açıklar |
ÖÇ04 | Devlet bütçesi rakamlarını analiz eder |
ÖÇ05 | Türk bütçe sistemi ve bütçe politikalarını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken ileri düzeyde maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama bilgilerini yorumlayabilir ve kullanabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek çözümleyebilir ve sonuçlarını değerlendirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve yayımlayabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 5 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sosyal haklar, çevre koruma, kalite ve kültürel değerler ile, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında analiz ederek çözüm önerileri sunar. | 3 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahiptir. | 4 |
PÖÇ13 | Belirsiz | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ14 | Belirsiz | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolünün farkında olarak, uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ15 | Belirsiz | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ16 | Belirsiz | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bütçede Yeni Kavramlar | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bütçede Yeni Kavramlar 2 | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bütçede Yeni Tartışmalar | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bütçede Yeni Tartışmalar 2 | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Performans Esaslı Bütçeleme, | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bütçe Gelirleri | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Bütçe harcamaları | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Denetim | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Risk Yönetimi | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bütçede Mali Disiplin | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Mali Kural | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Avrupa Birliği’nde Bütçe Yaklaşımları | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Konu tekrarı | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |