Genel Bilgi
Kod | ME725 |
Ad | Matematik Eğitimi Araştırmalarında Nitel Çalışmalar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma tekniklerini öğrenmelerini sağlamak, matematik eğitiminde nitel araştırmaya dayalı araştırma projesi planlama becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Bu kapsamda derste nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenomonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması) ile ilgili bilgi verilecek ve örnekler sınıf içinde paylaşılacaktır. Bir sonraki aşamada süreç üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda nitel araştırmanın planlanması, araştırma sorularının oluşturulması, veri toplama yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik, veri analizi ve nitel araştırma sonuçlarının kullanılması konuları üzerinde uygulamalı olarak işlenecektir. Öğrenciler örnek bir uygulama yaparak örnek uygulamaları sınıfta paylaşacak ve ilgili projeler üzerinde araştırmanın amacı, seçilen yöntem, kullanılan analiz türü, örneklem belirleme tekniğinin uygunluğu, araştırmanın güvenirliği ve geçerliği için dikkate alınan durumların uygunluğu konusunda sınıfça tartışmalar yapılacaktır.
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırmanın özellikleri, bilimsel araştırmanın basamakları, bilimsel araştırma türleri, nitel araştırma yöntemlerine giriş, nitel araştırmada veri toplama: gözlem, gözlem verilerinin analizi, nitel araştırmada veri toplama: görüşme, görüşme verilerinin analizi, nitel araştırmada veri toplama, yazılı dokümanların incelenmesi, yazılı dokümanların analizi, durum çalışması: case study, nitel araştırmada elde edilen verilerin raporlaştırılması, matematik eğitimi alanında yapılmış nitel araştırma desenlerinin incelenmesi, matematik eğitiminde nitel araştırma yöntemine dayalı veri toplanması, analizi ve raporlaştırılması.
Dersin Ön Koşulu
Mevcut değil
Kaynaklar
Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E, vd ( 2012) Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A yayıncılık Ankara Doç.Dr. Türker Baş ve Dr. Ulun Akturan(2008) Nitel araştırma yöntemleri, seçkin yayıncılık.
Notlar
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage publications. Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications. Kincheloe, J. (2012). Teachers as researchers (classic edition): Qualitative inquiry as a path to empowerment. Routledge.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | • Bilimsel araştırmanın ne olduğunu bilerek özellikleri hakkında yorum yapabilecekler. |
ÖÇ02 | • Nitel araştırma yöntemini tanıyabilir |
ÖÇ03 | • Nitel araştırma veri toplama yöntemlerini uygulayabilir. |
ÖÇ04 | • Nitel araştırma kullandığı bir araştırmanın sonuç raporunu yazabilir. |
ÖÇ05 | Teknolojiyi kullanarak nitel bir araştırmanın verilerini analiz edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik eğitimi kapsamında yer alan öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Matematik alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin tanıtılması | ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Bilimsel araştırma nedir? | ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilimsel araştırmanın özellikleri, bilimsel araştırmanın basamakları, bilimsel araştırma türleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Tartışma |
4 | nitel araştırma yöntemlerine giriş, | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | nitel araştırmada veri toplama: gözlem, gözlem verilerinin analizi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | nitel araştırmada veri toplama: görüşme, görüşme verilerinin analizi, | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | nitel araştırmada veri toplama, yazılı dokümanların incelenmesi, yazılı dokümanların analizi, | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | ara sınav | İlgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | durum çalışması: case study, | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | nitel araştırmada elde edilen verilerin raporlaştırılması, | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | matematik eğitimi alanında yapılmış nitel araştırma desenlerinin incelenmesi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | matematik eğitiminde nitel araştırma yöntemine dayalı veri toplanması, analizi ve raporlaştırılması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci sunumları-1 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Öğrenci sunumları-2 | ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci Sunumları-3 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |