RTS705 Görme Kültürü, Hareketli İmajlar ve Sinema

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS705
Ad Görme Kültürü, Hareketli İmajlar ve Sinema
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı görme eyleminin, görme duyusunun ötesinde kültürel belirlenimlerle şekillenen bir alımlama olduğu bilgisinin edinilmesini sağlamaktır. Bu çerçevede ilksel insanların mağara duvarlarına çevresinde gördüklerini çeşitli biçimlerde yansıtmasından, resim sanatında perspektifli ve perspektif dışı temsillerden, fotoğrafik görüntünün pozitivist kültürdeki etkisinden hareketli imajların icadıyla modern düşünme arasındaki ilişkiye; optik görme yetisiyle kültürel görme eylemi arasındaki ilişkilere sanat tarihi ve kültür tarihi perspektifinden odaklanılacaktır. Bu perspektifle öğrencilere sinemanın hareketli imajlara dayanan teknik ontolojisinin kültürel bağlamdan ayrılamayacağı bilgisinin kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Optik Görme, Kültürel Görme, Fotoğraf, Sinema, Doğu'da ve Batı'da görsel imgeler ve Görme, Oryantalizm

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Martin, Louis (2013). İmgenin İktidarları, Ankara: Dost Ktb. Robins, Kevin (1999): İmaj, İstanbul: Ayrıntı Yay. Berger, John (2005). Görme Biçimleri, İstanbul: Ayrıntı Yay. Gombrich, E.H. (2015). İmge ve Göz, İstanbul:YKY. Foucault, M. (2018). Estetik Modernizm, İstanbul: İletişim Yay. Panofsky, E. (2017). Perspektif Simgesel Bir Biçim, İstanbul: İletişim Yay. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Syretmek, Ankara: De Ki Yay.

Notlar

Görsel Kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültürel görmenin farklı çağlarda ve toplumlarda değiştiğini bilir
ÖÇ02 Resimsel görüntü ve fotoğrafik görüntü arasındaki sanatsal ve felsefi özgünlükleri tartışır
ÖÇ03 Fotoğrafik görüntü ve sinematik görüntü arasındaki sanatsal ve felsefi özgünlükleri tartışı
ÖÇ04 Görme eyleminin kültürel ve toplumsal içeriklerini kavrar
ÖÇ05 Doğu toplumları ve Batı toplumlarında görme eyleminin kültürel niteliklerini tartışır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İmgelerin İşlevi, İmge ve Algı Arnheim, Rudolf (2012). Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Düşüncenin İmgeleri, Zihin nasıl görselleştirir? Arnheim, Rudolf (2012). Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Soyutlama nedir? Soyutlama ve görme, görselleştirme arasındaki ilişki Arnheim, Rudolf (2012). Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Görüntü Çerçevesi, Kültürel, Psikolojik Çerçeve ve Görme Karadağ, Çerkes (2004). Görme Kültürü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kültürel ve toplumsal olarak bakışın konumu Robins, Kevin (1999): İmaj, İstanbul: Ayrıntı Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlksel Bakış, Modernite öncesi zihin ve görme ilişkisi Gombrich, E.H. (2015). İmge ve Göz, İstanbul:YKY. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Modernite öncesi zihin ve görme ilişkisine devam edilir Gombrich, E.H. (2015). İmge ve Göz, İstanbul:YKY. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 ARA SINAV Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Görme Biçimleri: Klasisizm ve feodalite açısından görme Berger, John (2005). Görme Biçimleri, İstanbul: Ayrıntı Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Görme Biçimleri: Aydınlanma ve Gerçekçilik akımı açısından görme Berger, John (2005). Görme Biçimleri, İstanbul: Ayrıntı Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Doğu ve Batı'da görme biçimleri. Perspektif ve ötesi. Belting, Hans (2017).Floransa ve Bağdat Doğu'da ve Batı'da Bakışın Tarihi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Doğu ve Batı'da görme biçimleri. Perspektif ve ötesi. Oryantalist bakış Belting, Hans (2017).Floransa ve Bağdat Doğu'da ve Batı'da Bakışın Tarihi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Modern Görme Biçimleri: Fotoğraf ve Sinema. Gerçeklik açısından hareket Bazin, Andre. Sinema Nedir Doruk Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Modern Görme Biçimleri: Fotoğraf ve Sinema. Anlatının bir değişkeni olarak hareketli görüntü ve fotoğrafik görüntü Bazin, Andre. Sinema Nedir Doruk Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Modern Görme Biçimleri: Fotoğraf ve Sinema. Görüntüyü manipüle etmek ve inşa etmek. Anlam yaratmak ve anlamı yok etmek. Kolker, Robert. Film, Biçim ve Kültür. De ki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Final Sınavı Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 12:47