Genel Bilgi
Kod | STA891 |
Ad | Çağdaş Türk Grafik Tasarım Kuramı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVGİ ARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler güncel bir çerçeve içerisinde belirledikleri araştırma konuları üzerinden akademik bir yayın oluşturma kazanımını elde eder.
Dersin İçeriği
Bu derste 20. yüzyıl ve sonrası Türk grafik tasarımında yoğunlaşan yönelim ve yaklaşımlar odak olarak ele alınır. Sanat ve bilimde değişim geçiren paradigmalar ışığında ulusal ve uluslararası düzlemdeki çağdaş iddialar incelenir. Bunların ülkemizdeki grafik tasarım kuramları ve uygulamaları ile bağlantıları ele alınır. Çağdaş dönüşümlerin tasarımcılara ve tasarımlara yansıma biçimi araştırılır ve tartışılır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Grafikerler Meslek Kuruluşu Yazılar Helen Armstrong Grafik Tasarım Kuramı
Notlar
YÖK tez veritabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akademik bir yayın oluşturur |
ÖÇ02 | Farklı sanat kuramları ile grafik tasarım üretimlerini ilişkilendirir |
ÖÇ03 | Grafik tasarımın etik ilke ve normlarını bilir ve uygular |
ÖÇ04 | Tasarımda süreklilik, sosyal sorumluluk, internet ve yeni medya gibi güncel tartışma konularına katkı sunar |
ÖÇ05 | Türk grafik tasarım kuramına katkıda bulunacak özgün bir araştırma konusu geliştirir |
ÖÇ06 | Ulusal ve uluslararası alanda grafik tasarım tarihinde katkı sunan önemli kuram ve akımlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | Bağlamsal çözümlemeler yapma konusunda deneyim kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Tanışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sanat kuramları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Modernizm öncesi sanat kuramları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Modernist sanat kuramları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Çağdaş sanat kuramları üzerine görüşmeler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Grafik tasarım kuramları üzerine görüşmeler: Modernist periyod | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Grafik tasarım kuramları üzerine görüşmeler: Modernizm sonrası periyod | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Modernist grafik tasarım metinleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Çağdaş grafik tasarım metinleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Araştırma konusu üzerine kaynak belirlemeleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Araştırma konusu üzerine çeviriler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Araştırma konusu üzerine çevirilerin devamı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Araştırma konusu kapsam belirlemesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Araştırma konusu üzerine çalışmalar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Araştırma konusu outline | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Araştırma konusu üzerine son incelemeler | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Araştırma konusunun sonuçlandırılması | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |