Genel Bilgi
Kod | USOYL708 |
Ad | Alternatif Eğitim Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kitle eğitiminin ortaya çıkması ve eğitimin zorunlu hale gelmesiyle beraber eğitim tarihinde, yaygın okul sistemine karşı, çocuğa ve eğitime radikal bir bakış açısıyla yaklaşan eğitim hareketleri hakkında bilgi vermek ve bu hareketlerin dünyadaki ve Türkiye’ deki yansımalarını incelemektir.
Dersin İçeriği
Okul Kavramı ve Okula İlişkin Tartışmalar Alternatif Okullar; - Özellikleri - Amacı - Gelişimi - Okul tipleri - İlgili Eleştiriler - Örnekleri (Rousseau, Godwin, Ferrer, Stirner, Neill, Holt, Parker, Paulo Freire... Özgür Okullar, Demokratik Okullar, Açık Okullar, Montessori Okulları, Waldorf Okulları; Ev Eğitimi, Halk eğitimi)
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Akdağ, B. (2006) Alternatif Eğitim Modelleri. Zil ve Tenefüs Dergisi, Sayı: 6, s.34-44. A.S. Neill, (1978). Bir Eğitim Mucizesi: Summerhill, İstanbul: Hürriyet Yayınları, Aydın, İ. P. (2002). Alternatif okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Baker, C. (1985). Zorunlu eğitime hayır. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Demirtaş, H. (2002). “Eğitimde Alternatif Paradigmalar”. Erdal Toprakçı (Ed.), Eğitim Üzerine. Ütopya Yayınevi, Ankara. Freire, P. (2003). Ezilenlerin Pedagojisi (D. Hattatoğlu ve E. Özbek, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefî ve İdeolojik Yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya Yayınevi, Ankara. Hegel, G.W.F. (2003). Tarihte Akıl (Ö. Sözer, Çev.). Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Hesapçıoglu, M. (2006). “Alternatif Eğitim: Kuramsal Temeller, Eğitim Akımları, Uygulama”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi. 6, 32-33. Holt, J. (2000). Çocukluktan Kaçış (S. Yılancı, C. Aksoy, Çev.). Beyaz Yayınları, İstanbul. Illich, D.I. (2002). Okulsuz Toplum (M. Özay, Çev.). Benseno Yayınları, İstanbul. Keller, W. (2003). İnsan Doğası (A. Kanat, Çev.). İlya Basın Yayın, İzmir. Miller, R. (2006). “Alternatif Eğitim Tarihi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi, 4-5, 27- 31. Onur, T. (2006). “Waldorf Eğitimi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi. 4-5. Spring, J. (1997). Özgür Eğitim (A. Ekmekçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Sahin, İ., ve Turan, H. (2004). “Alternatif Okullar: Demokratik Değerler Okulu”. İnönü Üniversitesi XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya. Uludag, Z. (2004). Modernizm Sürecinde Antipedagoji ve Kritik. Değişim yayınları, İstanbul.
Notlar
Holt, J. (2000). Çocukluktan Kaçış (S. Yılancı, C. Aksoy, Çev.). Beyaz Yayınları, İstanbul. Illich, D.I. (2002). Okulsuz Toplum (M. Özay, Çev.). Benseno Yayınları, İstanbul. Keller, W. (2003). İnsan Doğası (A. Kanat, Çev.). İlya Basın Yayın, İzmir. Miller, R. (2006). “Alternatif Eğitim Tarihi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi, 4-5, 27- 31. Onur, T. (2006). “Waldorf Eğitimi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi. 4-5. Spring, J. (1997). Özgür Eğitim (A. Ekmekçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alternatif eğitimin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Alternatif eğitim ile mevcut eğitimi karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Alternatif eğitim yaklaşımlarının öncülerini tanır. Alternatif eğitim uygulamalarının öncülerini ortaya koydukları eserleri analiz eder. |
ÖÇ04 | Alternatif eğitim yaklaşımlarının dayandığı felsefi temelleri açıklar. |
ÖÇ05 | Dünyada alternatif olarak kabul edilen alternatif okulları tanıtır. |
ÖÇ06 | Türkiye’deki alternatif eğitim deneyimlerine örnekler verir. |
ÖÇ07 | Dünyadaki ve Türkiye’deki alternatif eğitim uygulamalarının mevcut eğitim uygulamalarına yansımalarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders İçeriği İle İlgili Genel Tartışmanın Yapılması | Alternatif eğitim ile ilgili kaynakların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Tartışma |
2 | Okul Kavramı ve Okula İlişkin Tartışmalar, Alternatif Eğitim Kavramı, Alternatif Okullar, Alternatif Okul Nedir? Alternatif Okulların Tarihçesi, Alternatif Okul Tipleri (Tip 1, Tip 2. Tip 3) | Alternatif eğitim ile ilgili kaynakların giriş bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Alternatif Yaklaşımların Öncülerinin Yaşam Öyküleri I | Alternatif eğitim öncülerinin eserlerinin (makale, kitap vb.) incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Alternatif Yaklaşımların Öncülerinin Yaşam Öyküleri II | Alternatif eğitim uygulamaları öncülerinin ortaya koydukları ürünlerin analizinin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
5 | Alternatif Yaklaşımların Felsefî Temelleri I | Alternatif eğitim uygulamalarının dayandıkları felsefeleri araştırır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
6 | Alternatif Yaklaşımların Felsefî Temelleri II | Alternatif yaklaşımların felsefî temelleri ile ilgili araştırmaları rapor haline getirir. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi I | Proje Okulları Denemeleri, (Reggio Emilia Egitim Projesi J. Dewey Laboratuvar Okulu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi II | Jean plan (Jean-plan-Peter Petersen) Okulları (Kuruluş ve Tarihçe, Amaç, Yönetim Modelleri, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Program, Finansman) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi III | Demokratik Okullar; Summerhill Örneği Demokratik Değerler veya Sadbury Vadisi Okulları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi IV | Freinet Pedagojisi (Célestin Freinet) Montessori Okulları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi V | Waldorf Okulları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi VI | Ev Okulu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiye’deki Alternatif Eğitim Deneyimleri | Sanat Köyü Projesi, Bir Başka Okul Mümkün Projesi, Ali Nesin Matematik Köyü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Zorunlu Eğitime Hayır Eğitime Hayıra Hayır Antipedagoji, Eleştirel Pedagoji Alternatif Eğitim Uygulamalarının Yansımaları | Bireysel Çıkarımlar- Çağdaş Öğretim Yaklaşımları çerçevesinde bir değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |