USOYL708 Alternatif Eğitim Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod USOYL708
Ad Alternatif Eğitim Uygulamaları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, kitle eğitiminin ortaya çıkması ve eğitimin zorunlu hale gelmesiyle beraber eğitim tarihinde, yaygın okul sistemine karşı, çocuğa ve eğitime radikal bir bakış açısıyla yaklaşan eğitim hareketleri hakkında bilgi vermek ve bu hareketlerin dünyadaki ve Türkiye’ deki yansımalarını incelemektir.

Dersin İçeriği

Okul Kavramı ve Okula İlişkin Tartışmalar Alternatif Okullar; - Özellikleri - Amacı - Gelişimi - Okul tipleri - İlgili Eleştiriler - Örnekleri (Rousseau, Godwin, Ferrer, Stirner, Neill, Holt, Parker, Paulo Freire... Özgür Okullar, Demokratik Okullar, Açık Okullar, Montessori Okulları, Waldorf Okulları; Ev Eğitimi, Halk eğitimi)

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Akdağ, B. (2006) Alternatif Eğitim Modelleri. Zil ve Tenefüs Dergisi, Sayı: 6, s.34-44. A.S. Neill, (1978). Bir Eğitim Mucizesi: Summerhill, İstanbul: Hürriyet Yayınları, Aydın, İ. P. (2002). Alternatif okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Baker, C. (1985). Zorunlu eğitime hayır. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Demirtaş, H. (2002). “Eğitimde Alternatif Paradigmalar”. Erdal Toprakçı (Ed.), Eğitim Üzerine. Ütopya Yayınevi, Ankara. Freire, P. (2003). Ezilenlerin Pedagojisi (D. Hattatoğlu ve E. Özbek, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefî ve İdeolojik Yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya Yayınevi, Ankara. Hegel, G.W.F. (2003). Tarihte Akıl (Ö. Sözer, Çev.). Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Hesapçıoglu, M. (2006). “Alternatif Eğitim: Kuramsal Temeller, Eğitim Akımları, Uygulama”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi. 6, 32-33. Holt, J. (2000). Çocukluktan Kaçış (S. Yılancı, C. Aksoy, Çev.). Beyaz Yayınları, İstanbul. Illich, D.I. (2002). Okulsuz Toplum (M. Özay, Çev.). Benseno Yayınları, İstanbul. Keller, W. (2003). İnsan Doğası (A. Kanat, Çev.). İlya Basın Yayın, İzmir. Miller, R. (2006). “Alternatif Eğitim Tarihi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi, 4-5, 27- 31. Onur, T. (2006). “Waldorf Eğitimi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi. 4-5. Spring, J. (1997). Özgür Eğitim (A. Ekmekçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Sahin, İ., ve Turan, H. (2004). “Alternatif Okullar: Demokratik Değerler Okulu”. İnönü Üniversitesi XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya. Uludag, Z. (2004). Modernizm Sürecinde Antipedagoji ve Kritik. Değişim yayınları, İstanbul.

Notlar

Holt, J. (2000). Çocukluktan Kaçış (S. Yılancı, C. Aksoy, Çev.). Beyaz Yayınları, İstanbul. Illich, D.I. (2002). Okulsuz Toplum (M. Özay, Çev.). Benseno Yayınları, İstanbul. Keller, W. (2003). İnsan Doğası (A. Kanat, Çev.). İlya Basın Yayın, İzmir. Miller, R. (2006). “Alternatif Eğitim Tarihi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi, 4-5, 27- 31. Onur, T. (2006). “Waldorf Eğitimi”. Eğitim Zil ve Tenefüs Dergisi. 4-5. Spring, J. (1997). Özgür Eğitim (A. Ekmekçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Alternatif eğitimin tanımını yapar.
ÖÇ02 Alternatif eğitim ile mevcut eğitimi karşılaştırır.
ÖÇ03 Alternatif eğitim yaklaşımlarının öncülerini tanır. Alternatif eğitim uygulamalarının öncülerini ortaya koydukları eserleri analiz eder.
ÖÇ04 Alternatif eğitim yaklaşımlarının dayandığı felsefi temelleri açıklar.
ÖÇ05 Dünyada alternatif olarak kabul edilen alternatif okulları tanıtır.
ÖÇ06 Türkiye’deki alternatif eğitim deneyimlerine örnekler verir.
ÖÇ07 Dünyadaki ve Türkiye’deki alternatif eğitim uygulamalarının mevcut eğitim uygulamalarına yansımalarını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı, Ders İçeriği İle İlgili Genel Tartışmanın Yapılması Alternatif eğitim ile ilgili kaynakların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Anlatım, Tartışma
2 Okul Kavramı ve Okula İlişkin Tartışmalar, Alternatif Eğitim Kavramı, Alternatif Okullar, Alternatif Okul Nedir? Alternatif Okulların Tarihçesi, Alternatif Okul Tipleri (Tip 1, Tip 2. Tip 3) Alternatif eğitim ile ilgili kaynakların giriş bölümlerinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
3 Alternatif Yaklaşımların Öncülerinin Yaşam Öyküleri I Alternatif eğitim öncülerinin eserlerinin (makale, kitap vb.) incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Alternatif Yaklaşımların Öncülerinin Yaşam Öyküleri II Alternatif eğitim uygulamaları öncülerinin ortaya koydukları ürünlerin analizinin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
5 Alternatif Yaklaşımların Felsefî Temelleri I Alternatif eğitim uygulamalarının dayandıkları felsefeleri araştırır Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
6 Alternatif Yaklaşımların Felsefî Temelleri II Alternatif yaklaşımların felsefî temelleri ile ilgili araştırmaları rapor haline getirir. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
7 Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi I Proje Okulları Denemeleri, (Reggio Emilia Egitim Projesi J. Dewey Laboratuvar Okulu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi II Jean plan (Jean-plan-Peter Petersen) Okulları (Kuruluş ve Tarihçe, Amaç, Yönetim Modelleri, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Program, Finansman) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi III Demokratik Okullar; Summerhill Örneği Demokratik Değerler veya Sadbury Vadisi Okulları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi IV Freinet Pedagojisi (Célestin Freinet) Montessori Okulları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi V Waldorf Okulları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dünyada Alternatif Olarak Kabul Edilen Uygulamaların Analizi VI Ev Okulu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkiye’deki Alternatif Eğitim Deneyimleri Sanat Köyü Projesi, Bir Başka Okul Mümkün Projesi, Ali Nesin Matematik Köyü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Zorunlu Eğitime Hayır Eğitime Hayıra Hayır Antipedagoji, Eleştirel Pedagoji Alternatif Eğitim Uygulamalarının Yansımaları Bireysel Çıkarımlar- Çağdaş Öğretim Yaklaşımları çerçevesinde bir değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 162
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,48
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 03:22