USOYL701 Bilimsel Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod USOYL701
Ad Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FİLİZ YURTAL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitimde bilimsel araştırmanın ne olduğunun, nasıl planlandığının, nasıl uygulanıp sonuçlara ulaşıldığının ve raporlaştırmanın öğretilmesiyle öğrencinin kendi başına bir araştırmayı planlayıp gerçekleştirebilmesi amaçlanmaktadır. Bilimsel yöntemin önemi bağlamında bilimsel araştırmaların aşamaları ve türleri konusunda gerekli bilgiyi vererek hem bilimsel yazıları dilsel, biçimsel ve içeriksel açıdan anlamlandırmayı kolaylaştırmak hem de çalışılan alanla ilgili problemleri çözme ya da araştırma yapabilmesini ve raporlaştırmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmada temel kavramlar (bilgi, bilim, varsayım vb.), bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Büyüköztürk, Ş., vd. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı. Ankara:Pegem Akademi.

Notlar

Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi-Kavramlar, ilkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara. Balcı, A. Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. 7. Baskı,Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., vd. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı. Ankara:Pegem Akademi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırma kapsamındaki kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Bilimsel araştırma aşamalarını sıralar.
ÖÇ03 Okuduğu bilimsel yazıları, araştırmaların bilimselliği ve raporlaştırmanın niteliği bağlamında yargılayabilir.
ÖÇ04 Belli konular ya da problemler için uygun araştırma yöntem ve tekniklerini belirler.
ÖÇ05 Araştırmanın bulguları bağlamında yorum ve öneri geliştirebilir.
ÖÇ06 Yaptığı araştırmayı bilimsel yöntem in basamakları ve genel geçer yazım kurallarıyla raporlaştırabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı Ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilimsel yayını okuma ve anlama Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilgi ve Bilgi Türleri Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilim nedir, bilimin işlevleri, bilim türleri, bilimsel araştırma, bilimsel Yöntem, bilimsel araştırmanın nitelikleri Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bilimsel Araştırma Adımları Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Araştırma Bileşenleri Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Araştırma Yöntemleri I Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Araştırma Yöntemleri II Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Alanyazın taraması Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Evren örneklem Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bilimsel araştırmada veri Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Anket yöntemi Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Akademik Yazım Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Bilimsel araştırmada etik Okuma ve özetleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 03:21