TİB785 Eş`ari Kelam Okulu

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB785
Ad Eş`ari Kelam Okulu
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK


Dersin Amacı / Hedefi

...Bir İslam Kelam Mezhebi olan Eşariliğin kurucusu kabul edilen Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin İlmi Kişiliği ve Kelam Yönteminin tanıtılması sonrasında Eşariyye sisteminin bilgi, varlık, ilahiyat, nübüvvet ve ahiret konularına dair görüşlerinin benzerlik ve farklılıklarıyla sunulması.

Dersin İçeriği

...Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin Kimliği 2 Ebu'l-Hasan el-Eşari devrinde dini ve sosyopolitik ortam 3 Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin Zihni Dönüşümü 4 Eşari'nin Eserleri ve Kelam Yöntemi 5 Eşari Düşüncenin Sistematik Olarak Tertibi ve Yayılması 6 Mütekaddimun Dönemi ve Özellikleri 7 Eşariyye'nin Müteahhirun Dönemi ve Özellikleri 8 Eşariyye'nin Bilgi ve Kozmoloji Anlayışı 9 Eşariyye'nin Uluhiyet Anlayışı ve Sıfat Nazariyesi 10 Eşariyye'de İnsan İradesi ve Fiilleri 11 Eşariyye'nin Nübüvvet Anlayışı 12 Kelamullah ve Vahiy Telakkisi 13 Eşariyye'de Ahiret ve İlgili Bahisler 14 Eşariyye'nin İmamet-Siyaset Anlayışı

Dersin Ön Koşulu

Ehli Sünnetin çoğunluğunu temsil eden Eşariliği teolojik görüşleri bağlamında öğrenmek ve tarihi gelişimi hakkında bilgi elde etmek.

Kaynaklar

1. Eşarî, Ebu'l-Hasan Ali b. İsmail, Kitâbü’l-Lüma fi'r-red ala Ehli'z-zeyğ ve'l-Bida', Beyrut 1952. 2. Bakillânî, Ebu Bekr Muhammed b. et-Tayyib, Kitabu Temhîdi'l-evail ve Telhisi'd-delâil, Beyrut 1987. 3. İbn Fûrek, Ebu Bekir Muhammed b. Hasan b. Fûrek el-İsfahani, Mücerredü Makalati'l-Eşari, Beyrut 1987 4. İrfan Abdulhamid, İslam'da İtikadi Mezhepler ve Akaid Esasları, Ankara 2020 5. Cağfer Karadaş, Bakillani'ye Göre Allah ve Alem Tasavvuru, Bursa 2003 6. Şerafeddin Gölcük, Bakillani ve İnsanın Fiilleri, Ankara 1997

Notlar

1. Eşarî, Ebu'l-Hasan Ali b. İsmail, Kitâbü’l-Lüma fi'r-red ala Ehli'z-zeyğ ve'l-Bida', Beyrut 1952. 2. Bakillânî, Ebu Bekr Muhammed b. et-Tayyib, Kitabu Temhîdi'l-evail ve Telhisi'd-delâil, Beyrut 1987. 3. İbn Fûrek, Ebu Bekir Muhammed b. Hasan b. Fûrek el-İsfahani, Mücerredü Makalati'l-Eşari, Beyrut 1987 4. İrfan Abdulhamid, İslam'da İtikadi Mezhepler ve Akaid Esasları, Ankara 2020 5. Cağfer Karadaş, Bakillani'ye Göre Allah ve Alem Tasavvuru, Bursa 2003 6. Şerafeddin Gölcük, Bakillani ve İnsanın Fiilleri, Ankara 1997


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eşariyye’nin doğuşunu hazırlayan fikrî ortamı öğrenmek ve yeni bir düşüncenin hangi ortamlarda ortaya çıkacağını kavramak.;
ÖÇ02 Eşarî düşüncede varlık anlayışını öğrenecek;
ÖÇ03 Eşariyye sistematiğinde Aklın kullanımı ve yöntemleri öğrenecek;
ÖÇ04 Eşariyye'nin Allah Tasavvurunu ve Sıfat Nazariyesini kavrayacak;
ÖÇ05 Eşarî Kelâmında Felsefenin etkisini öğrenecek;
ÖÇ06 Eşariyye'nin bilgi ve kozmoloji anlayışını kavramak ve modern yaklaşımlarla mukayese edebilmek;
ÖÇ07 Eşariyye'de İnsanın anlamını öğrenerek böylece fiillerinde etkinliğini ve sorumluluğunun çerçevesini kavrayacak;
ÖÇ08 Eşariyye'de Ahiret ve alt konularına yaklaşımını öğrenmek ve ahiretin inkarı veya dirilişin farklı yorumlarına karşı verilen cevaplarını kavramak.;
ÖÇ09 Eşariyye'nin Nübüvvet Anlayışını öğrenmek ve nübüvveti inkar edenlere veya farklı nübüvvet anlayışlarına sahip olanlara karşı verdiği cevapları kavrayarak nübüvvet savunusu yapabilmek.;
ÖÇ10 Eşariyye'nin tarihi süreçte siyaset algısını ve bu algıyı etkileyen faktörleri öğrenmek, günümüz siyaset algısı ile kıyas yapabilmek.;


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin Kimliği Makale okumaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Ebu'l-Hasan el-Eşari devrinde dini ve sosyopolitik ortam Eser tespitleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin Zihni Dönüşümü Eser okumaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Eşari'nin Eserleri ve Kelam Yöntemi Eser ve makale okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Eşari Düşüncenin Sistematik Olarak Tertibi ve Yayılması DİA okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Mütekaddimun Dönemi ve Özellikleri şahıs tespiti Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Eşariyye'nin Müteahhirun Dönemi ve Özellikleri dönemin genel özelliklerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 vize sınavları sıvav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Eşariyye'nin Bilgi ve Kozmoloji Anlayışı Bilgi Kuramlarını analiz Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Eşariyye'nin Uluhiyet Anlayışı ve Sıfat Nazariyesi Uluhiyet Nazariyelerini araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eşariyye'de İnsan İradesi ve Fiilleri İrade konusuna dair okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Eşariyye'nin Nübüvvet Anlayışı Nübüvvet okumaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Kelamullah ve Vahiy Telakkisi Vahiy merkezli makale ve eser tespiti Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Eşariyye'de Ahiret ve İlgili Bahisler Ahiret halleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Eşariyye'nin İmamet-Siyaset Anlayışı halifelik okumaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 final sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 final sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 01:56