TİB783 İslam Kelamında Nübüvvet Algısı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB783
Ad İslam Kelamında Nübüvvet Algısı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK


Dersin Amacı / Hedefi

...İslam kelamının peygamberlik anlayışı konusunda öğrencinin kaynakları tanımasına ve araştırma yapmasına yardımcı olmak.

Dersin İçeriği

... Peygamberlere iman 2 Peygamberliğin imkânı ve gerekliliği 3 Peygamberlik konusuna deist ve teist yaklaşımlar 4 Nübüvvet konusundaki heterodoks yaklaşımlar ve tenkidi 5 Peygamberlerin özellikleri ve peygamberler hakkında imkânsız olan haller 6 Mucize ve diğer olağanüstü haller 7 Mesih ve mehdi inancı, millenarist hareketler 8 Kitaplara iman 9 Kur’ân’ın mucize oluşu ve diğer kutsal kitaplar arasındaki yeri 10 Gayb konusu ve görünmeyen varlıklar 11 Ruh, melek, cin, şeytan 12 Ahirete iman 13 Ahiret inancına aykırı inanış ve yaklaşımlar: Hulûl ve tenasüh 14 Ahiret hayatının devreleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin içeriği öğrencilerin bilim insanı olarak yetişmelerine katkı sağlamaya yöneliktir.

Kaynaklar

Salih Sabri Yavuz, İslâm Düşüncesinde Nübüvvet H. İbrahim Bulut, Kur’ân Işığında Mucize ve Peygamber Cağfer Karadaş, İslâm Düşüncesinde Ahiret Süleyman Toprak, Ölümden Sonraki Hayat A. Bülent Baloğlu, İslâm’a Göre Tekrar Doğuş: Reenkarnasyon

Notlar

Salih Sabri Yavuz, İslâm Düşüncesinde Nübüvvet H. İbrahim Bulut, Kur’ân Işığında Mucize ve Peygamber Cağfer Karadaş, İslâm Düşüncesinde Ahiret Süleyman Toprak, Ölümden Sonraki Hayat A. Bülent Baloğlu, İslâm’a Göre Tekrar Doğuş: Reenkarnasyon


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam düşüncesin içerisinde peygamberlik konusundaki yaklaşımları kavrar.;
ÖÇ02 İslamda nübüvvet anlayışını başka dinlerle eleştirel olarak karşılaştırma imkanı bulur.;
ÖÇ03 Peygamberlik ve mead konusunda sözlü ve yazılı becerilerini geliştirir. ;
ÖÇ04 Peygamberlik ve mead konusunda araştırmalarda görev alabilir.;
ÖÇ05 Peygamberlik konusunda yazılmış kitapları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir.;
ÖÇ06 Bu konularda bilimsel düşünme becerisi kazanır.;
ÖÇ07 Peygamberlik ve mead konusundaki metinleri bilimsel kriterler eşliğinde değerlendirir.;
ÖÇ08 İslamın kutsal kitap anlayışıyla diğer dinlerin anlayışlarını karşılaştırabilir.;
ÖÇ09 Ahiret hayatı ile ilgili diğer anlayışları da içine alan bütüncül bir bakış açısına sahip olur.;
ÖÇ10 İlgili alanlarda bağımsız çalışmalar yürütebilir.;


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Peygamberlere iman Dinlerdeki peygamberlik inancını araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Peygamberliğin imkânı ve gerekliliği Nübüvvetin İmkanını ele alma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Peygamberlik konusuna deist ve teist yaklaşımlar Deizm hakkında okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Nübüvvet konusundaki heterodoks yaklaşımlar ve tenkidi Nübüvvet anlayışlarını değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Peygamberlerin özellikleri ve peygamberler hakkında imkânsız olan haller Peygamberlik hakkında düşünme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Mucize ve diğer olağanüstü haller Mucize hakkında okumalar yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Mesih ve mehdi inancı, millenarist hareketler Kurtarıcı inancına dair makale tespiti Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Vize sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kitaplara iman iman meselesini ele alma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Kur’ân’ın mucize oluşu ve diğer kutsal kitaplar arasındaki yeri Kur'an'ın icazı na dair eser belirleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
11 Gayb konusu ve görünmeyen varlıklar gayb kavramının analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Ruh, melek, cin, şeytan soyut varlıklara dair çalışmaları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ahirete iman Ahiret hakkında makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Ahiret inancına aykırı inanış ve yaklaşımlar: Hulûl ve tenasüh Ahiretle ilgili klasik eserlerde araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Ahiret hayatının devreleri Ahiret hallerini değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Final sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Final Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 03:29