Genel Bilgi
Kod | TİB727 |
Ad | İslamın Temel Esaslarına Kelâmî Bakışlar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
...İslamın klasik döneminde toplumun karşılaştığı inanç problemlerini kavramasını sağlayarak, günümüz İslam toplumlarını karşılaştırmalı olarak analiz etme yeteneği kazandırmak....
Dersin İçeriği
Dinin anlaşılmasında ortaya çıkan problemler 2 Nas ve nassa bağlı problemler: Muhkem - müteşabih 3 Bilginin mahiyeti ve kapsamı, bilgi kaynakları 4 Tevil meselesi ve haberî sıfatlar 5 Tanrı inancına ilişkin problemler 6 Dehrîlik, ilhad, tecsim, teşbih 7 Düalist öğretiler ve teslis inancı 8 Nübüvvete ilişkin problemler 9 Deistik yaklaşımlar, peygamberlerin günahsızlığı 10 Vahyin kapsamı ve mahiyeti 11 Kutsal kitapların tahrifi meselesi 12 Ruh meselesi ve buna ilişkin tartışmalar 13 Ölümden sonraki hayata ilişkin ihtilâflar. 14 Siyasî ihtilâf: İmamet ve hilâfet tartışmaları
Dersin Ön Koşulu
Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması
Kaynaklar
1. Bekir Topaloğlu, İslâm Kelâmcılarına ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbât-ı Vâcib) 2. Metin Yurdagür, Allah’ın Sıfatları (Esmâü’l-hüsnâ) 3. Necip Taylan, Düşünce Tarihinde Tanrı Sorunu 4. Orhan Ş. Koloğlu, U. Murat Kılavuz, Kadir Gömbeyaz (ed.), Kelâmda Bilgi Problemi 5. Şerafeddin Gölcük - Süleyman Toprak, Kelam
Notlar
1. Bekir Topaloğlu, İslâm Kelâmcılarına ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbât-ı Vâcib) 2. Metin Yurdagür, Allah’ın Sıfatları (Esmâü’l-hüsnâ) 3. Necip Taylan, Düşünce Tarihinde Tanrı Sorunu 4. Orhan Ş. Koloğlu, U. Murat Kılavuz, Kadir Gömbeyaz (ed.), Kelâmda Bilgi Problemi 5. Şerafeddin Gölcük - Süleyman Toprak, Kelam
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslamın klasik dönemindeki inanç problemleriyle ilgili kavramları tanır.; |
ÖÇ02 | İnanç problemleri hakkındaki ekolleri ve bu ekollerin sahip oldukları görüşleri bilir.; |
ÖÇ03 | Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında inanç açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.; |
ÖÇ04 | İnanç problemleri alanıyla ilgili sistematik düşünme yeteneği kazanır.; |
ÖÇ05 | İnanç problemleriyle ilgili projelere katkıda bulunabilir.; |
ÖÇ06 | Klasik dönemle ilgili yaptığı araştırmalar doğrultusunda öneriler sunar.; |
ÖÇ07 | İlgili kaynakları orijinal dilde yetkin düzeyde kullanabilir.; |
ÖÇ08 | Toplumun inanç problemleri sahasında, yeni yorumlar geliştirebilir. ; |
ÖÇ09 | Kaynaklardan elde ettiği bilgi bilimsel ölçülere göre değerlendirebilir.; |
ÖÇ10 | Günümüz İslam dünyasındaki Siyasi ihtilafların mahiyetini, geçmişle karşılaştırarak kavrayabilir.; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dinin anlaşılmasında ortaya çıkan problemler | eser okuması yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Nas ve nassa bağlı problemler: Muhkem - müteşabih | metin analizi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bilginin mahiyeti ve kapsamı, bilgi kaynakları | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tevil meselesi ve haberî sıfatlar | eser tespiti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Tanrı inancına ilişkin problemler | Teist yaklaşımları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dehrîlik, ilhad, tecsim, teşbih | konu ile ilgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Düalist öğretiler ve teslis inancı | çok Tanrılı anlayışı düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Nübüvvete ilişkin problemler | Nübüvvet tartışmalarını ele alma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Deistik yaklaşımlar, peygamberlerin günahsızlığı | deizm üzerinde düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Vahyin kapsamı ve mahiyeti | vahiy hakkında makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kutsal kitapların tahrifi meselesi | İlahi korumanın mahiyeti üzerine düşünme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ruh meselesi ve buna ilişkin tartışmalar | Ruh hakkında eser tespiti | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Ölümden sonraki hayata ilişkin ihtilâflar. | ölüm hakkında makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Siyasî ihtilâf: İmamet ve hilâfet tartışmaları | Din-Siyaset üzerine araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |